De Porsche 924 van Tom

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom
    924 Freak
    • May 2007
    • 5361

    #31
    Bij een turbomotor is de uitlaat juist minder belangrijk (een rechte pijp werkt even goed) dan bij een ongeblazen motor.

    Zo, hij zit er onder. Het verschil is onbeschrijfelijk groot, vooral tussen de halve uitlaat en dit RVS-maatwerkje. Maar ook mijn herinneringen van de uitlaat voor-ie de geest gaf verschillen nogal met deze pijp: er zijn ineens heel wat irritante motortrillingen en resonanties verdwenen en met name tussenacceleraties verlopen vlotter en gladder. Het lijkt of de hobbels in de koppelkromme -die ik toeschreef aan de leeftijd en staat van de auto- een heel eind zijn gladgestreken. Ook de acceleratie vanaf stationair verloopt vooral gladder en nét wat gretiger.

    Het geluid is zeer beschaafd: een lekkere donkere grom als je optrekt en op snelheid aangenaam stil, ondanks dat er een demper minder tussen zit dan het originele systeem.

    De einddemper is een standaard item voor de 924/944NA, met een eindstuk wat sterk lijkt op het originele. De originele uitlaat houdt op na de voorpijp en er zit nog een kleine tussendemper in gemonteerd. Alles hangt er apestrak onder, er is aardig wat gepast en gemeten voor-ie tevreden was.

    Dat hoef ik nooit meer opnieuw te doen!

    Overigens heeft de 924 een zuinigheidsrekord gereden op deze lange afstanden, op een kilometerstand waarbij normaal al lang het reserve-lampje zou branden zit er nu nog ruim een derde in de tank. Hij heeft zich ook super gehouden, de motor liep schitterend en ik heb geen rare knipperende lampjes gezien. Dit geeft me stukken meer vertrouwen in deze auto voor vakanties en andere lange ritten.

    Bizarre constatering: de 924 staat bekend om zijn slechte warme start, in de krappe motorruimte wil de temperatuur nogal oplopen en in combinatie met een ouderwets injectiesysteem zorgt dit voor vapour lock. Ook mijn auto had daar behoorlijk last van, maar vandaag niet. Elke keer als ik de sleutel omdraai loopt-ie meteen, zonder dat ik lang aan het starten ben.

    Feauteaux:



    Er mist iets...


    Standaard RVS-demper voor 924/944NA, ophangingspunten moesten wat aangepast worden.


    De oude was rijp voor het schroot.



    Passen en meten



    Lassen



    Voor en na.
    924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

    Comment

    • captainfrasca
      Administrator
      • May 2007
      • 3574

      #32
      Ziet er allemaal mooi uit! Ik heb ook een nieuwe einddemper nodig, misschien dan maar zo iets.......

      Kun je een kleine richtprijs geven?
      Porsche isn't just a car, but a way of life!
      1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
      Lees hier de regels van 924forum.nl

      Comment

      • hammer_rites
        924 Gek
        • Jul 2007
        • 999

        #33
        Ta-daa!

        Leuk om te merken dat er nu wat dingetjes net even beter gaan.

        Welke garage is het? Je lijkt er behoorlijk tevreden over te zijn.

        Nu nog een achterspoiler en hij is perfect ;-)

        Comment

        • Tom
          924 Freak
          • May 2007
          • 5361

          #34
          Die einddemper is zeker geen 'straight swap', alle ophangpunten moesten worden veranderd. Een uitlaat zoals onder mijn auto (alles vanaf de voorpijp vervangen) kost volgens mij zo'n 1000 euro, de einddemper alleen vermoedelijk zo'n 500, maar dat kun je beter even navragen.

          De uitlatentovenaar is EPS in Kiel Windeweer, http://www.uitlaten.com
          Echte vaklui, het kost wel wat maar je hoeft het nooit meert opnieuw te doen. Als je iets bijzonders wilt, maken ze het gewoon voor je op maat en je kunt precies horen hoe het klinkt voor ze alles monteren. Absolute aanrader.

          En die spoiler, tja... ik vind een kale 924 zonder spoiler ook wel mooi. Op deze auto komt in ieder geval geen spoiler, ik heb vandaag 170 gereden en kon geen instabiliteit aan de achterkant ontdekken die niet het gevolg is van mijn baggerbanden (koop nooit Viking!).
          924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

          Comment

          • hammer_rites
            924 Gek
            • Jul 2007
            • 999

            #35
            Oh eps, daar heb ik dan overheen gelezen, want die jongens hebben ook mijn uitlaat gedaan. Niet 100% tevreden, maar dat had ik ergens anders al verteld.

            En ik wist dat je hem liever zonder spoiler hebt. ;-)

            Comment

            • Tom
              924 Freak
              • May 2007
              • 5361

              #36
              Dat probleem van die nauwere bochten heb ik niet, mijn einddemper had al een nette doorngebogen pijp (was kant en klaar) en de rest bestaat uit een dempertje en twee rechte stukjes pijp.

              Nog even een to do-lijstje voor mezelf, ik zal nog wel wat vergeten...

              Andere banden
              Scheeftrekken bij flink doorremmen fixen, nieuwe blokken/schijven?
              Remdrukcontrolelampje fixen
              Interval fixen
              Ruitenwissers checken, te langzaam en niet meer op de ruit boven de 120 km/u
              Nieugebruikt raammechanisme links
              Rechter buitenspiegel vinden/monteren
              Randomfunctie achterwisser opheffen
              Asbak vervangen door een niet zelfstandig type
              H4-lampen vervangen door Philips Extreme, of betere bedrading + relais
              Betere massadraad dynamo, koelslang + trechter weer monteren
              Lekkage kofferbak: kit achterlichten?
              Diverse loshangende delen hemel, ontbrekende kapjes gordels
              Betere linker gordel vinden
              Dop koelvloeistofreservoir vervangen
              Armor Door Plates monteren
              Diverse verse beschadigingen bijwerken
              Zwaardere lampjes in stadslichten (niet te zwaar...)
              Nieuwe voorruit
              Linker zijruiten vervangen door exemplaren zonder krassen
              Handbediening koelvin maken
              Lelijke schakelaar uit middenconsole
              Blindplaatje schakelaar bij pook vervangen
              Knipperledje aansluiten als fake-alarm
              Andere radio monteren en losse sub in kofferbak maken
              924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

              Comment

              • Meneer aard
                924 Gek
                • Sep 2007
                • 1129

                #37
                Ziet er goed uit, is dat niet van 944 einddemper, als je zo de aansluit punten kijkt.. Maar het gaat ook prima zo!.

                Comment

                • Tom
                  924 Freak
                  • May 2007
                  • 5361

                  #38
                  Inderdaad voor een 944, maar prima aan te passen voor een 924.
                  924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                  Comment

                  • Meneer aard
                    924 Gek
                    • Sep 2007
                    • 1129

                    #39
                    Tom, ik heb net even je lange lijst gelezen In de stadslichten zitten gewoon oude "fietslamp" fittingen. Hier was ik achter gekomen toen ik er bij mijn wagen blue vision in heb gezet (H4 lampen) en er 2 blauwe stadslichtjes bij zitten. Aangezien ik dat wel wat beter vond staan heb ik er eentje los gehaald maar bleek dus ipv zo`n insteek fitting te zijn maar zo`n fiets lamp fitting.

                    Wat betreft je sub, ik heb mijn sub er 2 weken in gehad. Had van hout een raampje gemaakt wat zo in de wielbak past zodat je geen aparte sub kist hoeft te maken. Gewoon de ruimte opvullen met van dat noppenschuim en je zit gebakken. Mocht je daar intresse hebben mag je die van me hebben. Heb evt ook nog een sub over + versterker

                    Dat scheeftrekken kan te maken hebben met vast zittende klauwen. Ik haal die van mij ieder half jaar uit elkaar om schoon te maken + in te smeren met kopervet. Een dezer weken ga ik mijn remklauwen reviseren. Pics volgen daarover nog + bijbehorende nieuwe schijven + blokken.

                    Comment

                    • Tom
                      924 Freak
                      • May 2007
                      • 5361

                      #40
                      Met 'fietslamp' bedoel je een kleine bajonet, zoals de achterlichten? Volgens mij kun je daar niet veel sterker dan 5 Watt voor krijgen, da's jammer. Zal even zoeken of er niets beters te regelen is, ik rijd namelijk graag op stadslichten als het niet zo donker is (overdag als het niet zonnig is).

                      Wat die sub betreft: ik had het idee om een kistje te maken tussen de achterwielkasten tegen de achterbankleuning aan: subje naar achteren laten wijzen en bovenin twee simpele tweewegjes om het geluid wat voller te maken die ik gewoon als achterspeakers aansluit. Het geheel moet simpel uit te bouwen blijven. Die ruimtes achter de wielkasten heb ik helaas permanent vol liggen met wat klein spul wat ik niet los door de achterbak wil laten slingeren. In ieder geval bedankt voor het aanbod.
                      Je hebt 'm er zelf niet meer inzitten begrijp ik?

                      Die vastzittende klauwen had ik ook al als vermoedelijke oorzaak staan. De auto heeft de afgelopen jaren meer stilgestaan dan gereden, dus ik was al van plan om alles eens onder handen te nemen. Een potje verf over de klauwen stond sowieso al op de planning. Nee, geen maf kleurtje.

                      Nog twee voor het to-do-lijstje:
                      -Stormstangetje rechter portier vervangen (da's vast een takkeklus)
                      -Achterruitverwarming repareren.

                      Oh ja, vandaag weer even een stukje gereden, hij rijdt echt geweldig. Totaal andere auto. Om mijn enthousiasme over de nieuwe uitlaat even wat te nuanceren, ik vermoed dat de afstand die ik heb gereden evenveel heeft geholpen- die 400 km is evenveel als de auto volgens de NAP in een aantal van de afgelopen jaren heeft gedaan. Tot nog toe was mijn langste rit 65 km. Mijn injectie-Audi's liepen ook altijd stukken beter na een lange snelwegrit.
                      924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                      Comment

                      • Meneer aard
                        924 Gek
                        • Sep 2007
                        • 1129

                        #41
                        Ik heb daar ook voor gekeken, op dezelfde plek. Maar vond het te opvallend en niet mooi. Dus bij mij was de optie wielbak de beste manier.

                        Zelf heb ik mijn sub + versterker al tig maanden geleden eruit getrokken. Puur omdat ik al dat zware shit niet hoef. Heb nu wel goede bass + tweeters erin hangen dus gaat handig.

                        Comment

                        • Tom
                          924 Freak
                          • May 2007
                          • 5361

                          #42
                          Tja, ik wil mijn perfecte deurpanelen en achterpanelen niet verzagen, dan blijven er weinig opties over... iets wat uit te bouwen is lijkt me wel praktisch.
                          Ik hoef geen rijdende boombox maar iets beter geluid lijkt me wel aardig. De cassettebandjes heb ik wel gehad en er ligt hier nog een strakke MP3-radio te verstoffen. Die klinkt alleen niet geweldig door de lichte speakertjes in de achterpanelen.
                          924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                          Comment

                          • Meneer aard
                            924 Gek
                            • Sep 2007
                            • 1129

                            #43
                            Ik heb mijn bekleding achter, die flap + hout wat daarachter zit omgeslagen. En van dat bestaande houtje een mal gemaakt + uitgezaagd met de decoupeerzaag.

                            Als ik mijn sub eruit haalde kon ik gewoon mooi de zaak terug slaan en ik had weer originele flapjes..Enkel met 2x 10 cm lelijke gat door vermoedelijk de vorige eigeinaar ..jammer is dat gewoon, keer nieuwe mat voor scoren.

                            Comment

                            • captainfrasca
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3574

                              #44
                              Re: De Porsche 924 van Tom

                              Originally posted by Tom80
                              Verder wil de auto nog wel eens niet starten na een paar dagen stilstaan. Meestal te verhelpen door de sleutel een tijdlang tegen de aanslag aan te houden, dan komt de startmotor vanzelf tot leven. Ik dacht in eerste instantie dat het elektrische gedeelte van het contactslot op was, maar vandaag wilde de auto totaal niet starten na vier dagen stilstaan- ook niet na vijf minuten met de contactsleutel in het slot poeren. Even in de versnelling zetten en de auto heen en weer bewegen, hoppa! Starten als een achterlijke... dus de startmotor die vastzat?
                              Ik had dat probleem tot voorkort ook, maar sinds ik de ontsteking heb afgesteld heeft dat probleem zich eigenlijk niet meer voor gedaan. Misschien ligt het daar wel aan.
                              Porsche isn't just a car, but a way of life!
                              1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
                              Lees hier de regels van 924forum.nl

                              Comment

                              • Tom
                                924 Freak
                                • May 2007
                                • 5361

                                #45
                                Even voorzichtig, maar sinds de rit naar EPS heb ik er ook geen last meer van gehad... ik kan overigens niet bedenken wat de ontsteking te maken heeft met het niet rondgaan van de startmotor. Zou dat niet gewoon toeval zijn, net zoals bij mij dat-ie het sinds maandag niet meer doet?
                                924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                                Comment

                                Working...