De Porsche 924 van Tom

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hammer_rites
    924 Gek
    • Jul 2007
    • 999

    Het inwikkelen van de uitlaat werd mij ontraden door EPS. Het materiaal vreet weg onder de wrap. Maar goed, mijn spruitstuk is van ander materiaal dan standaard, en misschien gevoeliger hiervoor.

    Bij mij is de startmotor omwikkeld met een matje, iets als http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/7792

    Overigens heb ik een gereviseerde startmotor te koop (50 euro). En er is een lichter en kleiner alternatief uit een wat modernere audi, die zit er bij mij onder. Als je bij een automaterialenzaak een medewerker met Bosch laat bellen, kom je er wel uit welk Boschnummer dat is.

    Edit: Oh laat maar, ik ben te laat.

    Comment

    • Tom
      924 Freak
      • May 2007
      • 5361

      Ik heb voorbeelden gezien bij Audi's waar spruitstuk en voorpijp waren ingetaped en waar de boel echt extreem ging roesten. Leuk voor een droog klimaat en voor racebakken dus, maar niet op de Nederlandse weg.

      Overigens is Audi één van de beroerdste als het aankomt op onderdelen voor oudere auto's. Veel spul is inmiddels alleen nog bij Porsche te krijgen, terwijl de vergelijkbare VW- en Audi-delen uit de catalogus verdwenen zijn.

      Dat matje werkt trouwens perfect, heb ik ook om verschillende Audi-startmotoren gezien.
      924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

      Comment

      • q01z
        924 Freak
        • Jul 2007
        • 3217

        inwikkelen met tape is alleen in racerij nuttig..
        je uitlaat wordt er een stuk heter door (omdat hij zn warmte niet kan uitstralen), je uitlaat gassen stromen daardoor wel sneller door maar het probleem is dat het staal/rvs door deze temperaturen kan gaan scheuren

        bij staal heb je b ovendien het probleem dat er veel condens in komt te zitten wanneer de auto afkoelt.. wat uiteraard weer roest veroorzaakt..

        niet doen dus! (mijn supersprintje , nieuw 600,-, op mn cupracer was na een halfjaartje en een kleine 1000km gewoon weg.. terwijl de supersprint die ik daarna niet ingepakt had nog perfect eruit zag toen ik m doorverkocht )
        Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!

        Comment

        • Tom
          924 Freak
          • May 2007
          • 5361

          Sinds er een deels RVS uitlaat onder mijn auto zit, is het niet roestvrije deel stukken sneller afgekoeld... RVS geleidt geweldig. Gisteren eerst 10 km gereden, auto op de brug gezet, koffie gedronken en toen begonnen met sleutelen. Uitlaat was alweer koel, de startmotor bloedheet.
          924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

          Comment

          • Nobbi
            924 Wannabe
            • Dec 2007
            • 29

            and .....da is ook een licht in de ashbak!!!

            PS: mine isnt working, but i dont drive my 924 in the dark anymore.
            and i am a non-smoker...........
            Never touch a running system.....

            Comment

            • Tom
              924 Freak
              • May 2007
              • 5361

              I don't smoke either, my ashtray is filled with stuff I found in my car (such as change from the pre-euro era).

              Starten doet-ie weer geweldig. Sleutel omdraaien en lopen, de accu is duidelijk nog prima. Maar toen ik thuis het contact uitzette had ik ineens een apart fenomeen: het acculampje bleef branden, ook al was de sleutel uit het contact. Dat ben ik al eens eerder tegengekomen, bij een Audi 80- de gelijkrichter van de dynamo overleden.

              Gelukkig ging na twee keer starten en het contact uitzetten het lampje uit, maar da's dus blijkbaar de volgende reparatie.
              924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

              Comment

              • Meneer aard
                924 Gek
                • Sep 2007
                • 1129

                Sommige mensen roepen weer dat RVS niet goed warmte geleid. Maar die hebben het weer bij het kortste eind.

                Tom, probeer eerst eens anders een middagje contacten schuren. Dat scheelt echt een stuk:

                Massa contacten:
                -Bij zekering kast links boven in (los nemen met dopje 10 mm)
                -Achter bij de lampen (links, bestuurderskant)
                -Voor van accu naar chassis
                -Voor van motor naar chassis (bij de bobine)
                -Van motor naar dynamo (die willen ook wel eens breken)
                -Voor 2x bij de koplampen links en rechts
                -Onstekings kastje op spatscherm bestuurders kant bij koplamp

                Zekeringskast
                -Stuk voor stuk Relais rustig uit hun voet trekken en kijken naar contacten
                -Achter de zekeringskast rustig de stekkers een voor een eruit halen (om de volgorde niet kwijt te raken) en inspuiten met wd40 of contact spray
                -Zekeringen eruit nemen (wel eventjes de kleuren noteren)

                Overzicht zekeringen

                Code:
                Zekerings nr:
                1: 8A
                2: 8A
                3: 8A
                4: 8A
                5: 8A
                6: 8A
                7: 8A
                8: 8A
                9: 8A
                10: 16A
                11: 8A
                12: 8A
                13: 8A
                14: 8A
                15: 16A
                
                Extra zekering kastje:
                1: 8A
                2: 16A
                3: 16A
                4: 25A
                5: 16A
                6: 25A
                7: NC
                8: 25
                9: NC
                
                NC = Not Connected
                
                n.b.: Extra zekering kastje met plaats van zekeringen is afhankelijk van de opties!
                Als je dit globaal na leeft, zijn een hoop storingen de wereld uit. Ik had ook hele rare storingen (1 lamp bijvoorbeeld, of gekke voltmeter, en noem maar op) En na 3 dagen schuren schrobben en doen had ik gewoon een goede electrische installatie (ja sommige delen vervangen met vers draad ).

                Je kunt gewoon korrel 80 schuurpapier gebruiken + zuurvrije vaseline (dit maal een andere toepassing voor vaseline ) en dan kan het weer jaren mee.

                Comment

                • Tom
                  924 Freak
                  • May 2007
                  • 5361

                  Ja, dat staat al op de actielijst. Ik hoop er tussen kerst en oud&nieuw een start mee te maken.
                  924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                  Comment

                  • Tom
                    924 Freak
                    • May 2007
                    • 5361

                    Update: was gisteren te gaar om aan de auto te sleutelen, maar ik vermoed een interne sluiting in de dynamo. Heb ik er nog eentje van liggen, en hij was toch al niet helemaal 100% meer... als temp fix/workaround heb ik in Essen een massaschakelaar voor de accu gescoord, moet nu als ik het contact uitzet of wil starten even onder de motorkap duiken en de knop een zet geven.

                    En mijn auto is nog niet klaar met wraak nemen: ik hoor af en toe in een bocht het onmiskenbare knakken van een homokineetkoppeling. Joepie.
                    924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                    Comment

                    • Tom
                      924 Freak
                      • May 2007
                      • 5361

                      Help, mijn auto spookt! Zowel de storing waardoor de helft van het elektrisch systeem met de contactsleutel eruit bleef werken (en de accu in no time leegtrok!) als de knakkende homokineet zijn op mysterieuze wijze weer verdwenen...

                      Iemand een goede bezwering voor me, misschien H. Potter even consulteren? :shock:
                      924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                      Comment

                      • q01z
                        924 Freak
                        • Jul 2007
                        • 3217

                        gokje;

                        de storing wordt veroorzaakt door een los contact/kabelbreuk die soms wel/soms niet storing maakt.. of door een slechte massa
                        door de kou (vrieskou) van afgelopen dagen is deze niet meer merkbaar omdat stroom bij kou beter gelijd?

                        bij mijn andere auto ratelde de homokineten ook verschrikkelijk, maar sinds dat het kouder wordt wordt dat ratelen ook minder.. wellicht dat het metaal genoeg krimt om de speling eruit te krijgen?
                        Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!

                        Comment

                        • Tom
                          924 Freak
                          • May 2007
                          • 5361

                          Zou kunnen, maar het is niet meteen kouder geworden na het weekend... en het komt en verdwijnt met lange en korte ritten.
                          924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                          Comment

                          • Meneer aard
                            924 Gek
                            • Sep 2007
                            • 1129

                            Tom, Neem een dagje in het weekend om dat electrisch systeem aan te passen. Desnoods wil ik je best helpen. Geen probleem.

                            Waar je eerst mee moet beginnen is het stuur te verwijderen, beschermkappen los halen bij het stuurkolom. Vervolgens de stekkers die van het stuur kolom lopen (incl contact slot) los neem (een voor een om de volgorde te behouden) en inspuiten met wd-40 of contact spray, Vervolgens klein schuurpapiertjes om de contactjes heen en beetje zuur vrije vasline.

                            Zo ben je wel een middagje zoet (en waar nodig bedrading vervangen) maar je hebt wel een storings vrije auto (spreekt uit ervaring).

                            Comment

                            • Tom
                              924 Freak
                              • May 2007
                              • 5361

                              Goed plan, als ik tijd heb en er is ruimte op de sleutelplek. We zijn alleen vanavond begonnen met een motorswap, dus ik hoop dat er dit weekend wat schot in komt.

                              Ontladingsprobleem heeft zich niet meer voorgedaan, toch voor de zekerheid maar de accuspanning eraf gehaald vannacht. Ook geen tikje meer vanaf de aandrijfassen ondanks mijn 'sportieve' bochtentechniek.
                              924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                              Comment

                              • Tom
                                924 Freak
                                • May 2007
                                • 5361

                                Ik heb nog eens doorgedacht over dat ontladingsprobleem- vermoedelijk was het een relais wat bleef hangen. De schoonmaakbeurt voor zekeringenkast en omgeving zal vermoedelijk veel bizarre zaken oplossen...
                                924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                                Comment

                                Working...