ArvidW's Porsche 924

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ArvidW
    924 Gek
    • Aug 2008
    • 1035

    Re: ArvidW's Porsche 924

    Ben nog aan het klungelen met de afstelling, best lastig zo "uit het niets" beginnen met een slecht startende auto.

    Ook is een accu die een effectieve cappaciteit van 3Ah heeft niet erg handig, na 1 uur laden op 4A staat het wijzertje alweer op 0A dus kan er nooit veel ingegaan zijn (niet dat er veel uitkomt, max 30sec startmotor laten draaien) Deze week maar eens een nieuwe kopen, een lekker grote van 66? of 72? Ah

    Weet iemand toevallig de blokhoek van een 924? Ik kom zelf uit op 51graden vanaf horizontaal.

    Ik koop binnenkort een setje Constant Vacuum carburateurs van een motorfiets, deze kosten niet heel veel en ik wil gewoon eens kijken of het uberhaupt fatsoenlijk passend is te maken. Vanwege de blokhoek van een 924 lijkt het mij handig om downdraft carburateurs te nemen waarvan de vlotterbak onder een hoek staat met de venturi. Wel zijn de meeste van deze carburateurs 40mm in doorlaat, reken ik het gasklepoppervlakte van een 924 throtle body terug dan kom ik op een gemiddelde doorlaat van 28mm.

    Wat denken jullie, zou 40mm overkill zijn? (40mm webers doen het ook op een 924, maar het verbruik is niet al te grappig)
    Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

    Comment

    • Fantaman
      924 Freak
      • Oct 2008
      • 2962

      Re: ArvidW's Porsche 924

      hoe makkelijker de motor kan ademen, hoe meer vermogen je eruit kan halen
      beetje overcapaciteit is ook nooit erg ops:
      '82 Porsche 924 50 Jahre
      roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
      '98 Subaru Impreza GT Turbo
      prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.

      Comment

      • ArvidW
        924 Gek
        • Aug 2008
        • 1035

        Re: ArvidW's Porsche 924

        Carburateurs zijn (hoop ik) onderweg Vandaag na wat geklooi met injectie heeft de auto weer gereden, helaas met de oude problemen: Veel te rijk lopen maar niet armer af kunnen stellen aangezien hij dan op stationair veel te arm loopt.

        Nu wil hij niet meer starten aangezien de injectie weer te arm staat voor starten en stationair lopen, mocht hij aan willen moet eerst de luchtweger ongeveer 720graden bijgedraait worden wil hij aangaan. (Zelfs met werkende koudestart injector, Wur is goed en vervangen door een exemplaar nagekeken door Martin, koude start sonde doet het ook gewoon goed)

        Als hij nog net stationair wil blijven lopen zijn de bougies na een ritje pikzwart, maar armer kan ik de injectie echt niet zetten, hij jengelt nu al als een te arm staande 2takt brommer als je het gas loslaat.

        Is er een manier om te zorgen dat hij stationair meer mengsel krijgt en op alle andere momenten minder?

        Ik denk dat de vorige eigenaar het opgelost had door de sensorplaat scheef te monteren waardoor de luchtweger altijd "open" bleef staan, kan ik natuurlijk ook doen maar dat vind ik toch beetje beun. Mocht er dan ooit nog iets fout gaan dan de sensorplaat krom.

        Heeft iemand een oplossing voor deze "onafstelbaarheid" ?

        (in die koudestart sonde zit bij mij een solex sproeier 75, als ik deze eens zou vervangen door een 100sproeier dan zou er als de motor koud is een minder grote druk op de zuiger gezet worden waardoor de auto tijdelijk nog wat rijker loopt, maar dit lost helaas mijn stationairprobleem niet op )
        Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

        Comment

        • M.B.H.
          924 Freak
          • Feb 2008
          • 6043

          Re: ArvidW's Porsche 924

          Originally posted by ArvidW
          Carburateurs zijn (hoop ik) onderweg Vandaag na wat geklooi met injectie heeft de auto weer gereden, helaas met de oude problemen: Veel te rijk lopen maar niet armer af kunnen stellen aangezien hij dan op stationair veel te arm loopt.

          Nu wil hij niet meer starten aangezien de injectie weer te arm staat voor starten en stationair lopen, mocht hij aan willen moet eerst de luchtweger ongeveer 720graden bijgedraait worden wil hij aangaan. (Zelfs met werkende koudestart injector, Wur is goed en vervangen door een exemplaar nagekeken door Martin, koude start sonde doet het ook gewoon goed)

          Als hij nog net stationair wil blijven lopen zijn de bougies na een ritje pikzwart, maar armer kan ik de injectie echt niet zetten, hij jengelt nu al als een te arm staande 2takt brommer als je het gas loslaat.

          Is er een manier om te zorgen dat hij stationair meer mengsel krijgt en op alle andere momenten minder?

          Ik denk dat de vorige eigenaar het opgelost had door de sensorplaat scheef te monteren waardoor de luchtweger altijd "open" bleef staan, kan ik natuurlijk ook doen maar dat vind ik toch beetje beun. Mocht er dan ooit nog iets fout gaan dan de sensorplaat krom.

          Heeft iemand een oplossing voor deze "onafstelbaarheid" ?

          (in die koudestart sonde zit bij mij een solex sproeier 75, als ik deze eens zou vervangen door een 100sproeier dan zou er als de motor koud is een minder grote druk op de zuiger gezet worden waardoor de auto tijdelijk nog wat rijker loopt, maar dit lost helaas mijn stationairprobleem niet op )
          even langs komen in steenwijk met de P. :idea:
          924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

          Comment

          • ArvidW
            924 Gek
            • Aug 2008
            • 1035

            Re: ArvidW's Porsche 924

            Dat haalt hij niet op 2 setjes bougies en 1 accu :wink: Zal dan waarschijnlijk heel de weg lang in zijn 3 of 4 moeten rijden op 100-120 aangezien hij anders helemaal hard verzuipt en max 60 wil rijden. Doe je ook aan diagnosis op afstand ? (kan wel ff een filmpje maken?)

            Bougiekleur na 3km gereden te hebben: (bougie was schoongebrand)


            Bougiekleur na 2minuten moeizaam stationair lopen: (bougie was schoongebrand)


            Ik heb nu een methode gevonden om te starten, ik giet via de AAV aansluiting ongeveer 15cc benzine in het spruitstuk waarna hij best redelijk te starten is (20seconde lang hikken op de startmotor en dan wil hij wel weer) Nog een teken dat hij voor te starten veel te arm staat.


            De vacuum aansluiting op de rembekrachtiging heb ik nog even losgehad aangezien hij daar toch behoorlijk siste (valse lucht zoog) Ik had om zeker te zijn dat alles goed afsloot eventjes een grote M14bout in de slang gedraait, toen ik voor de eerste keer probeerde te remmen wist ik gelijk waarom die slang aangesloten hoort te zijn. :lol: (auto gekocht om van te leren, en dat wil tot nu toe wel lukken :wink: )
            Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

            Comment

            • M.B.H.
              924 Freak
              • Feb 2008
              • 6043

              Re: ArvidW's Porsche 924

              is je koudstart injektor wel goed ?????
              krijgt hij 12 V als je Start ???????
              924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

              Comment

              • ArvidW
                924 Gek
                • Aug 2008
                • 1035

                Re: ArvidW's Porsche 924

                Ik heb maarliefst 0.03 volt op de koudestartinjector staan wanneer ik start, vreemd dat hij het 2 weken terug tijdens het meten met jampotjes wel deed oll: Toen heb ik ook gecheckt of hij lekte wanneer hij niet aangesloten was en dat bleek niet het geval.

                Ik heb net even een bypass gemaakt recht naar de accu toe en na het aansluiten was een luide klik te horen. Helaas wilde hij zo alsnog niet starten, bougies blijven gortdroog.

                Zou het aan mijn brandstofpomp kunnen liggen, dat deze ramversleten is en niet genoeg druk meer levert als auto stationair draait of start ? (zou vreemd het toerental van het pompje niet afhangt van het motortoerental...)
                Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

                Comment

                • Dude-lange
                  924 Fan
                  • Jan 2008
                  • 326

                  Re: ArvidW's Porsche 924

                  Misschien niet een gek idee om voor de zekerheid al je brandstofleidingen na te kijken of deze ook op de goede plek zitten.

                  Bij mij zat de brandstofleiding van de WUR en de koudestart injector omgedraaid.
                  Dus check ff of de leiding die van de brandstofpomp (die de spinnekop ingaat, ook naar de koudestart injector loopt en NIET naar de WUR.
                  Mijn 5 grote liefdes : mijn vrouw, onze 2 dochters en zoon en de 924

                  Comment

                  • Tom
                    924 Freak
                    • May 2007
                    • 5361

                    Re: ArvidW's Porsche 924

                    Waar wordt de koudestartsproeier door aangestuurd, door een (overleden?) sensor?
                    924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                    Comment

                    • Dude-lange
                      924 Fan
                      • Jan 2008
                      • 326

                      Re: ArvidW's Porsche 924

                      Dat zou ook nog goed kunnen ja!

                      Je zou de temp sensor kunnen overbruggen/kortsluiten.
                      Mijn 5 grote liefdes : mijn vrouw, onze 2 dochters en zoon en de 924

                      Comment

                      • ArvidW
                        924 Gek
                        • Aug 2008
                        • 1035

                        Re: ArvidW's Porsche 924

                        Ik hoor de koudestartsonde ook niet klikken als ik het contact omdraai, die is toch ook afhankelijk van de temperatuursensor ?

                        De leidingen zal ik ook even nakijken, al lijkt het me sterk dat verkeerdom met stalen leidingen mogelijk is maar je zou het maar hebben.... :shock:

                        Bedankt, zo kan ik weer even vooruit :mrgreen:


                        Edit: HEEL erg stom, gister koudestartinjector getest met warme motor :-D oll:
                        Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

                        Comment

                        • ArvidW
                          924 Gek
                          • Aug 2008
                          • 1035

                          Re: ArvidW's Porsche 924

                          Aangezien ik even genoeg heb van het K-tronic systeem ben ik begonnen met de CVK40 carburateurs op mijn blok te bouwen. (dit is projectje "erbij", leuk om een keertje te testen maar het k-tronic systeem moet wel weer werkend worden)

                          Ten eerste natuurlijk even kijken of het past:






                          Het lijkt kwa ruimte prima te gaan Morgen in Inventor een spruitstuk tekenen waarvan ik de grondplaat hopelijk kan laten waterstraal snijden op Avans Hogeschool. Het spruitstuk wordt zeer simpel maar effectief.

                          Helaas klopt de afstand tussen de carburateurs niet, dit wordt allemaal aangepast.

                          Kom er net wel achter dat de inlaatpoorten van een 924 ovaal zijn en 40*33mm groot zijn, mijn carburateurs zijn 40mm en dus iets wat aan de grote kant. Moet nog even kijken of ik een maatje kleiner wil nemen ivm afstelbaarheid.
                          Last edited by ArvidW; 18-01-11, 16:59.
                          Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

                          Comment

                          • pocketmech
                            924 Fan
                            • Nov 2008
                            • 369

                            Re: ArvidW's Porsche 924

                            Als je een cirkelvormige pijp schuin doorzaagt ontstaat een elips (eivorm). stukje buis van 33 scheef afzagen zodat 40*33 ontstaat en de kleinere carbs monteren op het rechte eind (komen dus onder een hoek op blok te staan....Tis maar een idee :grin:
                            924S: Eenvoud, overtuiging, actie!

                            Comment

                            • ArvidW
                              924 Gek
                              • Aug 2008
                              • 1035

                              Re: ArvidW's Porsche 924

                              Heb zojuist de doorlaat van het blok even berekent en kom erop uit dat hij ongeveer gelijk staat aan een 37mm carburateur. Carburateur is dus helaas een tikkeltje te groot maar goed genoeg om te proberen

                              Het schuin afzagen is een goed idee, dit moet gebeuren onder een hoek van 14graden. Het blok staat onder 39graden tov van verticaal, de vlotterbak staat onder 25graden tov van de venturi dus blijft er 14graden over. (anders klopt brandstoflevel in vlotterbak ook niet meer wat invloed heeft op stationairmengsel)

                              Ik pak denk ik een standaard buis van 42.4 met een wanddikte van 2.6mm, draai er aan de carburateur kant een afschuining in die van 40 naar de 37,2mm loopt. Aan het motorblok kant heb ik dan 2 verschillende ovalen die via grondplaat enigszins in elkaar over zullen lopen (dremelwerk)

                              Morgen eens goed gaan onderzoeken
                              Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

                              Comment

                              • pocketmech
                                924 Fan
                                • Nov 2008
                                • 369

                                Re: ArvidW's Porsche 924

                                fotoÅ›!! :-D
                                924S: Eenvoud, overtuiging, actie!

                                Comment

                                Working...