Als dit je eerste bezoek is, neem dan de veelgestelde vragen FAQ even door. Klik daarvoor op de bovenstaande link 'FAQ'. Het is mogelijk dat je je moet registreren voor je berichten kunt plaatsen: klik op 'Registreer' om door te gaan. Om berichten te bekijken, selecteer je het forum dat je wilt bezoeken uit de onderstaande lijst.
Let op!
Het gebruik van externe links is beperkt. Je moet eerst 10 berichten op het forum geplaatst hebben wil je van deze beperking af.
Tot die tijd zullen berichten geblokkeerd worden die links bevatten!
Afgelopen 2 jaar zijn er geen spannende dingen gebeurd aan de 924, behalve kleine cosmetische en technische dingen.
- Porsche-logo geplaatst voorzijde
- bezig geweest met de koude én warme start problemen
- nieuwe brandstofpomp, injectors, accumulator, brandstofslangen, WUR schoongemaakt
- het lakwerk gekleid en gepolijst
- dakraam tijdelijk dicht gemaakt met tochtband, hier moet nog een betere oplossing voor komen.
- RVS einddemper gevonden voor n prikkie (de oude rammelde van de roest)
- nieuwe homokineten 4x geplaatst
Nouja, de eerste week van 2022 begon goed; ik hikte er al een flinke tijd tegenop maar de motor van de 924 ging eruit!
Ik had een waslijst aan dingen die moesten gebeuren in de motorruimte, waardoor ik het mezelf een stuk makkelijker zou maken als ik de motor in z’n geheel zou demonteren.
Nouja, zo gezegd zo gedaan en voila, 4 uurtjes later ligt ie ernaast.
Het lijstje waar ik aan begonnen ben, en alleen maar langer werd;
- olielekkage oplossen onderzijde motor, carterpakking en keerringen vervangen
- uitlaatspruitstuk was gescheurd, vervangend 2e hands exemplaar ligt al maanden klaar
- koppeling inspecteren, deze is flink versleten. Komt nu dus een nieuwe set in met koppelingsplaat, drukgroep, druklager en druklagerhuls.
- nieuwe waterpomp, distributie riem is pas 1 jaar oud dus die kan wel weer terug
- dynamo rubbers zijn helemaal naar z’n grootje, deze worden vervangen voor kunststof busjes van parts-wise.com. Ik ben erg benieuwd.
- vooral heel veel schoonmaakwerk, alles is vet en zwart na 40 jaar zwoegen.
- in-tank brandstofpomp vervangen voor een vervangend filter, de originele lekt benzine op de elektrische aansluitingen.
- voor de rest alle roestige delen opschuren en in de zwarte hittebestendige lak zetten.
Hieronder even een foto van de huidige status, weer lekker onderweg richting de wederopbouw. Nu nog in afwachting van de bestelling van parts-wise, er was wat vertraging ontstaan bij de levering van het onderste bevestigingsrubber. In de tussentijd blijf ik lekker schoonmaken en onderdeeltjes spuiten! CCF5ABD0-F928-4AA5-BB86-CE42DC3D65B5.jpeg
Porsche 924 2.0 bj 1980
Subaru Justy 1.6 AWD bj 2003
Suzuki Swift Sport bj 2009
Bedankt voor de reacties, het gaat langzaamaan de goede kant op!
Vandaag kwam het pakketje van parts-wise binnen, nu zijn als het goed is alle delen in huis om de motor af te bouwen.
Vandaag eventjes tussendoor de dynamo terug gehangen aan het blok, in verse busjes en rubbers.
Helaas komende dagen geen tijd voor de hobby, vanaf woensdag weer lekker verder knutselen en dan kan als het goed is volgende week zaterdag de motor herenigd worden met de carrosserie.
Porsche 924 2.0 bj 1980
Subaru Justy 1.6 AWD bj 2003
Suzuki Swift Sport bj 2009
Laatste paar dagen weer wat kleine (maar belangrijke) dingen aan de 924 kunnen doen.
- Bell-housing gedemonteerd van de torque-tube, dat schijnt de montage van de motor makkelijker te maken.
- in-tank brandstofpomp vervangen voor een in-tank filter. (92820108104 van Parts-Wise)
- drukaccumulator vervangen, 40cc ipv 20cc (ik had vorig jaar per ongeluk een 20cc besteld en gemonteerd)
Aangezien hij nog niet helemaal lekker liep naar mijn wens, gaan kijken naar de ontsteking. Na 42 jaar had deze z’n beste tijd wel gehad, wat goed ze zien was aan de binnenzijde. Na wat research ervoor gekozen om te gaan voor een moderne optie, maar met behoud van de originele bekabeling en stekker.
Nouja, toen liep ie nog niet 100% picobello. Hij liep niet helemaal op 4 gelijke cilinders, wat resulteerde in één vette bougie en een hoge HC waarde.
Conclusie dat dit in het brandstofsysteem moest zitten, om precies te zijn de brandstof verdeler. Dit is tevens het duurste en enigste onderdeel van het brandstofsysteem wat ik nog níet had vervangen of gereviseerd. Bij garage Wams in Eindhoven hebben ze gereviseerde en afgestelde verdelers in voorraad liggen, dus daarheen gegaan met mijn oude als statiegeld. Vriendelijke eigenaren, nog even rondgeneusd tussen de gebruikte delen die ze hebben staan, en zoals altijd met meer thuis gekomen als dat de bedoeling was.
Bij MRC-technics in België een revisie setje besteld voor de WUR, zodat deze ook 100% fris zou zijn nu.
Na montage van de verdeler en WUR de koude druk afgesteld, CO en toerental weer afgesteld en nu loopt ie weer als nooit te voren! (In ieder geval de afgelopen 7 jaar niet)
Warme start, koude start, hij doet het nu altijd.
Ooja, ook nog even de startmotor vervangen voor een nieuwe exemplaar (€80) zodat ie écht vlot start.
Na deze periode van geld smijten ga ik eventjes rustig aan doen, lekker rijden en langzaam aan hier en daar wat leuke dingen aanpakken.
De buitenste deurklinken mogen wat aandacht gebruiken en ik ben voornemens om centrale vergrendeling in te bouwen. Dat soort kleine dingetjes.
De benzine is tegenwoordig al duur genoeg, zullen we maar zeggen
Porsche 924 2.0 bj 1980
Subaru Justy 1.6 AWD bj 2003
Suzuki Swift Sport bj 2009
Vind dat mat zwarte op de pulleys en kappen van de motor ook erg mooi om te zien. Die ga ik denk ik van je 'lenen' welke verf heb je gebruikt?
Hittebestendige lak van Motip, is verkrijgbaar in verschillende kleuren. Ik ben gegaan voor mat-zwart, zodat je mijn imperfecte schuurwerk niet op de eerste blik ziet haha.
Porsche 924 2.0 bj 1980
Subaru Justy 1.6 AWD bj 2003
Suzuki Swift Sport bj 2009
Gaat voorspoedig zo. En met leuk resultaat. Laat van je horen als je de eerste meters gereden hebt. Ben benieuwd. Wat was er zo slecht aan de ontsteking? En wat heb je er nu op zitten? Die van mij is ook 38 jaar oud.
Comment