Hallo 924-fans :grin: ,
Ik ben Edwin, woon met mijn vriendin en dochter in Hillegom, werk als communicatiemanager bij een bedrijfstakfonds en lijd al meer dan vijfentwintig jaar aan het 924-virus. Ik kwam opeens gisteren op dit leuke forum terecht en heb me vandaag dus maar geregistreerd.
Ik ben altijd al autogek geweest. Helaas ontbreekt het mij aan de technische kennis/ervaring en lef om zelf eens lekker een flink project aan te pakken. Wel ben ik altijd al op zoek geweest naar bijzondere auto’s om in te rijden. Zo heb ik o.a. een Land Rover station (1976), een Buick Skylark (1980), een Saab 9000 (1989), een BMW 316 (1990), 3 Audi’s A3 (2000, 2001 en eind 2004) gehad (2 daarvan hebben mijn vriendin en ik nog steeds). En natuurlijk had ik een Porsche 924 uit 1977, waarover hieronder meer.
Ik ben 36 en weet nog heel goed dat de 924 gewoon nieuw te koop was. De auto heeft me altijd al aangetrokken. Ik hou van de lange slanke lijnen (ik zie er wat Daytona en E-type in); zo puur. En hij heeft niet het patserige of dikke van een 944, 928 en 911, maar ook niet het lullige (no offence) van de 914. Daarnaast redeneerde ik toen als schooljongen (heel praktisch) dat als ik dan al ooit een Porsche zou rijden, dit toch de meest waarschijnlijke, want meest betaalbare was.
En op een dag (ik was 23) zag ik er één in de krant staan, voor 3.500 gulden. Ik kreeg ‘m voor 3.000 mee en een droom ging in vervulling. Mijn eigen, vrijwel originele, witte Porsche 924 targa met (heel) donkerbruin interieur, en (vervangen) zwarte stoelen met gele ruit, kenteken 1987, bj. 1977. Ik was helemaal gelukkig. Maar ook wel wat bezorgd. Want er moest wel wat aan gebeuren. Mijn auto had een aantal ‘standaardproblemen’, zoals scheur in dashboard, warmestartprobleem, gescheurde stoelbekleding en de nodige optische dingetjes aan het exterieur (lak was niet mooi en had diverse plekjes). De auto had (een wonder!) geen lekkage (deuren niet, targadak niet en kofferbak ook niet). Maar dingen die me toch wel wat zorgen baarden waren de versnellingsbak, die af en toe een subtiel ‘klonk’-geluidje gaf bij het schakelen en de electronica, waaraan (dat kon je zien) al eens was gerommeld door anderen…
Een aantal dingen heb ik samen met een technische vriend (nou ja, ik heb een beetje geholpen), en Haynes in de hand, aangepakt:
- Koeling werkte niet; temperatuur liep bij stilstaan snel op (temperatuurmeter stuk)
- Oliefilter en motorolie vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies en bougiekabels vervangen
- Nieuwe tankdop (zat niet-orginele dop op met slecht werkend slotje)
Aan de remmen zijn we niet toegekomen, maar waarschijnlijk konden die ook wel wat onderhoud gebruiken en een goede inspectiebeurt had waarschijnlijk nog wel het e.e.a. aan het licht gebracht. Maar mijn auto stond bij m’n ouders op het terrein en ik reed er maar zo 1x per 3 weken een rondje in. Ik zag op tegen het werk en de kosten (ik werkte net, mijn 924 was een auto voor erbij en ik wilde ook nog een appartementje kopen). En van al die maanden buiten (stil)staan werd ie ook niet echt beter. Dus stalde ik hem in een loods. Maar dat was ook niet handig. Het was te ver weg, donker en vies. Ik wist niet waarmee en hoe ik moest beginnen aan m’n auto. De apk was inmiddels verlopen en die vriend durfde ik ook niet telkens weer te vragen. Bovendien was hij zelf druk met een zeer lastig project (een Fiesta RS turbo!). Uiteindelijk heb ik m’n auto (voor weinig) verkocht aan de zoon van de eigenaar van de loods waar ie stond.
Maar al die jaren ben ik blijven loeren naar 924s. Ik word er af en toe gek van! :wink:
En nu… :idea: Ik denk erover om volgend jaar dichter bij huis te gaan werken. En dan mogelijk een 924 voor dagelijks gebruik te gaan rijden… Ik heb meerdere kennissen die een klassieker rijden (een Amazone, een DS en een S350) en allemaal geen sleutelaars zijn. Het is dus wel mogelijk volgens mij. En zeker voor wat ik nu aan afschrijving, all-riskverzekering en wegenbelasting kwijt ben!
Ik wil eigenlijk niet meer dan zo’n € 2.000,- betalen voor een technisch goede en gewoon nette, originele, belastingvrije 924 van na 1980 (targa graag), liefst met onderhoudshistorie… Dat wordt nog een leuke uitdaging! Nou ja, ik ga eens rustig een beetje rondkijken. Ik heb de tijd.
Zo, een heel verhaal…. Zijn er hier trouwens ook mensen uit de omgeving van Haarlem/Hillegom? En is een momenteel 924-loze misschien ook een keer welkom bij een meeting?
Ik ben Edwin, woon met mijn vriendin en dochter in Hillegom, werk als communicatiemanager bij een bedrijfstakfonds en lijd al meer dan vijfentwintig jaar aan het 924-virus. Ik kwam opeens gisteren op dit leuke forum terecht en heb me vandaag dus maar geregistreerd.
Ik ben altijd al autogek geweest. Helaas ontbreekt het mij aan de technische kennis/ervaring en lef om zelf eens lekker een flink project aan te pakken. Wel ben ik altijd al op zoek geweest naar bijzondere auto’s om in te rijden. Zo heb ik o.a. een Land Rover station (1976), een Buick Skylark (1980), een Saab 9000 (1989), een BMW 316 (1990), 3 Audi’s A3 (2000, 2001 en eind 2004) gehad (2 daarvan hebben mijn vriendin en ik nog steeds). En natuurlijk had ik een Porsche 924 uit 1977, waarover hieronder meer.
Ik ben 36 en weet nog heel goed dat de 924 gewoon nieuw te koop was. De auto heeft me altijd al aangetrokken. Ik hou van de lange slanke lijnen (ik zie er wat Daytona en E-type in); zo puur. En hij heeft niet het patserige of dikke van een 944, 928 en 911, maar ook niet het lullige (no offence) van de 914. Daarnaast redeneerde ik toen als schooljongen (heel praktisch) dat als ik dan al ooit een Porsche zou rijden, dit toch de meest waarschijnlijke, want meest betaalbare was.
En op een dag (ik was 23) zag ik er één in de krant staan, voor 3.500 gulden. Ik kreeg ‘m voor 3.000 mee en een droom ging in vervulling. Mijn eigen, vrijwel originele, witte Porsche 924 targa met (heel) donkerbruin interieur, en (vervangen) zwarte stoelen met gele ruit, kenteken 1987, bj. 1977. Ik was helemaal gelukkig. Maar ook wel wat bezorgd. Want er moest wel wat aan gebeuren. Mijn auto had een aantal ‘standaardproblemen’, zoals scheur in dashboard, warmestartprobleem, gescheurde stoelbekleding en de nodige optische dingetjes aan het exterieur (lak was niet mooi en had diverse plekjes). De auto had (een wonder!) geen lekkage (deuren niet, targadak niet en kofferbak ook niet). Maar dingen die me toch wel wat zorgen baarden waren de versnellingsbak, die af en toe een subtiel ‘klonk’-geluidje gaf bij het schakelen en de electronica, waaraan (dat kon je zien) al eens was gerommeld door anderen…
Een aantal dingen heb ik samen met een technische vriend (nou ja, ik heb een beetje geholpen), en Haynes in de hand, aangepakt:
- Koeling werkte niet; temperatuur liep bij stilstaan snel op (temperatuurmeter stuk)
- Oliefilter en motorolie vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies en bougiekabels vervangen
- Nieuwe tankdop (zat niet-orginele dop op met slecht werkend slotje)
Aan de remmen zijn we niet toegekomen, maar waarschijnlijk konden die ook wel wat onderhoud gebruiken en een goede inspectiebeurt had waarschijnlijk nog wel het e.e.a. aan het licht gebracht. Maar mijn auto stond bij m’n ouders op het terrein en ik reed er maar zo 1x per 3 weken een rondje in. Ik zag op tegen het werk en de kosten (ik werkte net, mijn 924 was een auto voor erbij en ik wilde ook nog een appartementje kopen). En van al die maanden buiten (stil)staan werd ie ook niet echt beter. Dus stalde ik hem in een loods. Maar dat was ook niet handig. Het was te ver weg, donker en vies. Ik wist niet waarmee en hoe ik moest beginnen aan m’n auto. De apk was inmiddels verlopen en die vriend durfde ik ook niet telkens weer te vragen. Bovendien was hij zelf druk met een zeer lastig project (een Fiesta RS turbo!). Uiteindelijk heb ik m’n auto (voor weinig) verkocht aan de zoon van de eigenaar van de loods waar ie stond.
Maar al die jaren ben ik blijven loeren naar 924s. Ik word er af en toe gek van! :wink:
En nu… :idea: Ik denk erover om volgend jaar dichter bij huis te gaan werken. En dan mogelijk een 924 voor dagelijks gebruik te gaan rijden… Ik heb meerdere kennissen die een klassieker rijden (een Amazone, een DS en een S350) en allemaal geen sleutelaars zijn. Het is dus wel mogelijk volgens mij. En zeker voor wat ik nu aan afschrijving, all-riskverzekering en wegenbelasting kwijt ben!
Ik wil eigenlijk niet meer dan zo’n € 2.000,- betalen voor een technisch goede en gewoon nette, originele, belastingvrije 924 van na 1980 (targa graag), liefst met onderhoudshistorie… Dat wordt nog een leuke uitdaging! Nou ja, ik ga eens rustig een beetje rondkijken. Ik heb de tijd.
Zo, een heel verhaal…. Zijn er hier trouwens ook mensen uit de omgeving van Haarlem/Hillegom? En is een momenteel 924-loze misschien ook een keer welkom bij een meeting?
Comment