Hoi beste mensen,
Kom ik met mijn eerste... eh... uitdaging.
1. Mijn grootlichten doen het prima, de dimlichten niet. Lampjes zijn heel, bedrading kwa doorgang ook. Zekeringen ditto. Ik heb de stuurschakelaar in verdacht omdat deze niet origineel lijkt ( zit aan de draadboom vast, zonder stekker ) en een beetje raar doet, net alsof er binnenin iets niet soepel loopt. Normaal trek je hem naar je toe om het grootlicht aan te zetten, en dan nog eens om op dimlicht om te schakelen...
ik hoef de schakelaar uit de grootlichtstand maar zachtjes aan te raken en hij springt eruit. Oftewel, grootlicht uit, en dashboardlampje voor grootlicht uit. Dit hoort niet zo, toch?
2. De knipperlichten doen niets, alleen het dashboardlampje brandt zodra de schakelaar aanstaat. Toch werkt het waarschuwingsgebeuren naar behoren - mijn conclusie is daarom dat bedrading en lampen goed zijn. Zekering 8 is heel. Blijft nu nog de schakelaar of het relais, toch? Of kan het nog een andere reden hebben?
3. Indien iemand nog een stuurschakelaar te koop heeft zou ik het heel graag horen! Misschien kan ik op die manier punt 1 en 2 in een klap oplossen.
En dan heb ik nog 4. Als het contactslot op "aan" staat meet ik op de plus van de bobine een spaaning van precies 0,44 Volt. Ugh, dit gaat natuurlijk niet werken! Er loopt een paars/zwarte draad naar de zekeringkast, deze draad heb ik op doorgang gechecked. Geen kabelbreuk. Nu zit ik met het bedradingsschema en vraag mij af hoe de spanning van het contactslot (15 dan, met 12V als het goed is ) uiteindelijk bij de bobine terecht hoort te komen, en daar nog 6V zoals ik begrijp. Oftewel, op welke volgorde moet ik de bedrading na lopen om erachter te komen waar het precies fout gaat?
Ik stop nu maar want anders wordt dit een boekwerk - moet toch stapje voor stapje ...
Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!
Groetjes,
Elisabeth
P.S. Foto's moet ik nog plaatsen, SD-kaartje ligt nog op het werk omdat ik de Porsche daar op mijn bureaublad gezet heb
Kom ik met mijn eerste... eh... uitdaging.
1. Mijn grootlichten doen het prima, de dimlichten niet. Lampjes zijn heel, bedrading kwa doorgang ook. Zekeringen ditto. Ik heb de stuurschakelaar in verdacht omdat deze niet origineel lijkt ( zit aan de draadboom vast, zonder stekker ) en een beetje raar doet, net alsof er binnenin iets niet soepel loopt. Normaal trek je hem naar je toe om het grootlicht aan te zetten, en dan nog eens om op dimlicht om te schakelen...
ik hoef de schakelaar uit de grootlichtstand maar zachtjes aan te raken en hij springt eruit. Oftewel, grootlicht uit, en dashboardlampje voor grootlicht uit. Dit hoort niet zo, toch?
2. De knipperlichten doen niets, alleen het dashboardlampje brandt zodra de schakelaar aanstaat. Toch werkt het waarschuwingsgebeuren naar behoren - mijn conclusie is daarom dat bedrading en lampen goed zijn. Zekering 8 is heel. Blijft nu nog de schakelaar of het relais, toch? Of kan het nog een andere reden hebben?
3. Indien iemand nog een stuurschakelaar te koop heeft zou ik het heel graag horen! Misschien kan ik op die manier punt 1 en 2 in een klap oplossen.
En dan heb ik nog 4. Als het contactslot op "aan" staat meet ik op de plus van de bobine een spaaning van precies 0,44 Volt. Ugh, dit gaat natuurlijk niet werken! Er loopt een paars/zwarte draad naar de zekeringkast, deze draad heb ik op doorgang gechecked. Geen kabelbreuk. Nu zit ik met het bedradingsschema en vraag mij af hoe de spanning van het contactslot (15 dan, met 12V als het goed is ) uiteindelijk bij de bobine terecht hoort te komen, en daar nog 6V zoals ik begrijp. Oftewel, op welke volgorde moet ik de bedrading na lopen om erachter te komen waar het precies fout gaat?
Ik stop nu maar want anders wordt dit een boekwerk - moet toch stapje voor stapje ...
Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!
Groetjes,
Elisabeth
P.S. Foto's moet ik nog plaatsen, SD-kaartje ligt nog op het werk omdat ik de Porsche daar op mijn bureaublad gezet heb
Comment