Hallo,
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar de dynamo verkeerd heeft aangesloten. Dit zijn mijn bevindingen;
Ten eerste; de accu laad keurig bij en de dynamo doet het dus.
- Motor uit, contact uit -> op D+ meet ik: +12v
- Motor uit, contact aan -> op D+ meet ik: +12v
- Motor aan, contact aan -> op D+ meet ik: +13V
Na enig verdiepen zou ik verwachten dat ik bij motor=uit, contact=uit op D+ 0V zou moeten meten. Pas als contact aan staat dan zou ik hier 12V op moeten meten. Op de wijze zoals het nu is aangesloten werkt het ook wel, maar loopt de accu langzaam leeg als het contact uit staat omdat de dynamo dan ook "aan" geschakeld blijft. (accu loopt ook daadwerkelijk langzaam leeg)
Klopt bovenstaande redenatie?
Zo ja, dan wil ik het graag oplossen. Waar hoort D+ naar toe te lopen? Alleen naar de stekker van het dashboardlampje?
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar de dynamo verkeerd heeft aangesloten. Dit zijn mijn bevindingen;
Ten eerste; de accu laad keurig bij en de dynamo doet het dus.
- Motor uit, contact uit -> op D+ meet ik: +12v
- Motor uit, contact aan -> op D+ meet ik: +12v
- Motor aan, contact aan -> op D+ meet ik: +13V
Na enig verdiepen zou ik verwachten dat ik bij motor=uit, contact=uit op D+ 0V zou moeten meten. Pas als contact aan staat dan zou ik hier 12V op moeten meten. Op de wijze zoals het nu is aangesloten werkt het ook wel, maar loopt de accu langzaam leeg als het contact uit staat omdat de dynamo dan ook "aan" geschakeld blijft. (accu loopt ook daadwerkelijk langzaam leeg)
Klopt bovenstaande redenatie?
Zo ja, dan wil ik het graag oplossen. Waar hoort D+ naar toe te lopen? Alleen naar de stekker van het dashboardlampje?
Comment