924turbo 1980 | Turbo blok

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M.B.H.
    924 Freak
    • Feb 2008
    • 6043

    924turbo 1980 | Turbo blok

    Ik heb een T2 blok wat vast gelopen is na revisie gedemonteerd.
    Hier mijn bevindingen.
    De 3e zuiger rondom klemsporen 2e aan de zijde van de 3e en de 4e aan de zijde van de 3e.
    Mijn conclusie een injektor die te weinig brandstof heeft gegeven op toeren en met gevolg schraal lopen van Cil. 3.
    Met het gevolg hogere temperatuur produktie in Cil. 3
    Attached Files
    Last edited by M.B.H.; 24-12-12, 09:16.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.
  • Scotch
    924 Fan
    • Oct 2011
    • 350

    #2
    Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

    Ziet er niet best uit inderdaad. En dit was na revisie?

    Als ik je goed begrijp is het probleem van schraal lopen dat de temperatuur dan hoger oploopt. Hoe kan dat? In principe is dat toch juist de bedoeling voor meer vermogen?

    Comment

    • ArvidW
      924 Gek
      • Aug 2008
      • 1035

      #3
      Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

      Zonde van die mooie zuigers !
      Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

      Comment

      • Hollik
        924 Wannabe
        • Dec 2007
        • 38

        #4
        Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

        Scotch, ik heb net een dik boekwerk weer moeten doorlopen over motortechniek, ik zal het is proberen uit te leggen.

        Het perfecte mengselverhouding (per massa - gewichtseenheid) is 1 op 15. (althans is dat zo voor kerosine)
        Dat betekend 1 deel benzine op 15 delen lucht.

        Echter veel motoren worden niet geregeld op deze afstelling, omdat bij "perfecte" verbranding, de temperaturen dus (te) hoog zullen zijn.
        Daarom wordt er "rijker" geregeld. bijvoorbeeld 1 op 13.

        1 deel benzine op 13 delen lucht.

        De "onverbrande" benzine heeft nu een koelende functie, daarbij als ie verdampt in plaats van verbrand geeft dat ook koeling. Verdampen kost namelijk energie. ->ontneemt energie van de omgeving.

        Nu zoals Martin zegt, heeft 1 injector van cilinder 3 niet goed meegelopen en is dus de "perfecte" meng verhouding of nog armer gehaald. Temperaturen lopen hoger op en de koelende functie van "niet verbrande" benzine is ook meteen geminimaliseerd.
        -> 1983 Porsche 924 2.0 coupe Platinum metallic = " Der Braune"

        -> 2003 Mercedes C240, V6, W203, full options, USA-import.

        Comment

        • rappendaf
          924 Fan
          • Oct 2012
          • 267

          #5
          Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

          Hier uit blijkt nogmaals hoe belangrijk een perfekte afsteling is .Wel kut voor de man in kwestie .Je zal het maar aan de hand hebben .Vrolijk kerstfeest iedereen .Raf

          Comment

          • 924turbo2
            924 Freak
            • Dec 2007
            • 2956

            #6
            Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

            Ik denk aan het volgende zonder verder enige achtergrond informatie te hebben:

            - slechte verstuivers
            - te arm mengsel (kan je wel zien aan de bougies)
            - te lage benzinedruk
            - koelvloeistof te warm geworden, (3e/4e cilinder gaan dan als eerste aangezien ze het verste bij de waterpomp vandaan zitten)

            Weet jij welk merk zuigers het zijn, zo te zien geen standaard Mahle ?
            937 racer

            Comment

            • Hollik
              924 Wannabe
              • Dec 2007
              • 38

              #7
              Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

              Bijna vergeten, als de zuigers warmer worden zetten ze natuurlijk wat uit. Als cil. 3 te krap is gehoned voor de zuiger of zuiger te groot, kan deze ook vastlopen bij warme motor natuurlijk.

              Bovendien kan ie dan ook nog eens als het allemaal te krap is, het olie filmpje wegschrapen, nog meer ellende.
              -> 1983 Porsche 924 2.0 coupe Platinum metallic = " Der Braune"

              -> 2003 Mercedes C240, V6, W203, full options, USA-import.

              Comment

              • M.B.H.
                924 Freak
                • Feb 2008
                • 6043

                #8
                Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

                Originally posted by 924turbo2
                Ik denk aan het volgende zonder verder enige achtergrond informatie te hebben:

                - slechte verstuivers
                - te arm mengsel (kan je wel zien aan de bougies)
                - te lage benzinedruk
                - koelvloeistof te warm geworden, (3e/4e cilinder gaan dan als eerste aangezien ze het verste bij de waterpomp vandaan zitten)

                Weet jij welk merk zuigers het zijn, zo te zien geen standaard Mahle ?
                Merk zuigers is niet bekend er staat niets op ze zijn wel licht gemaakt en nieuw
                Dus niet zomaar een zuiger set zonde dus niet lang geleefd
                Ik heb er nog 1 in goede staat de andere 3 liggen in de afvalbak
                924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                Comment

                • 924turbo2
                  924 Freak
                  • Dec 2007
                  • 2956

                  #9
                  Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

                  wellicht is de zuiger toch niet exact de maat geweest ? Hoe kwam je aan het blok, heb je de rest er ook bij ?
                  937 racer

                  Comment

                  • M.B.H.
                    924 Freak
                    • Feb 2008
                    • 6043

                    #10
                    Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

                    Gekocht komt uit een circuit auto
                    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                    Comment

                    • harry
                      924 Gek
                      • May 2008
                      • 1287

                      #11
                      Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

                      Motor Mangement
                      Ik weet dat er een digtale versie van is met probes die ieder cilinder en uitlaat kunnen meten op E.G.T en E.C.T.
                      exhaust gas temperature exhaust cilinder temperature
                      Dit klokje houdt digitaal in de gaten dat alle 4 of meerdere cilinders dezelfde cilinder en uitlaat temperatuur hebben.
                      Zo kun je in een oogopslag zien welke cilinder een probleem heeft. Hij kan dan een bougie, brandstoftoevoer of klep zijn.
                      Hiermee kun je snel de schade van de desbetreffende cilinder vaststellen.

                      insightgem1.jpg

                      Mvg, Harry 924 1983


                      You know the Germans always make good stuff
                      7 letters in P O R S C H E, 7 days in a week.. Coincident? I think not !

                      Comment

                      • Hollik
                        924 Wannabe
                        • Dec 2007
                        • 38

                        #12
                        Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

                        Harry, grappig ik wist niet dat er EGT meters waren voor auto's.
                        Vliegtuigen met zuigermotoren (cessna's en groter) gebruiken die om zo het beste vermogen uit de motor te kunnen bepalen, met veilige marge.
                        Je stelt daar de motor armer af tot "PEAK EGT" en dan 10-20 graden kouder door rijker mengsel te geven.

                        Leuk dat dat er ook is voor auto's!
                        -> 1983 Porsche 924 2.0 coupe Platinum metallic = " Der Braune"

                        -> 2003 Mercedes C240, V6, W203, full options, USA-import.

                        Comment

                        • Roemer
                          924 Wannabe
                          • Jul 2010
                          • 60

                          #13
                          Re: 924turbo 1980 | Turbo blok

                          Das inderdaaad een mooi apparaatje!
                          Kan het ook een zwak punt in de pakking, thv cil. 3, zijn geweest?

                          Sterkte ermee, grt

                          Comment

                          Working...