Goedenavond,
Twee weken geleden ging ik met een groepje vrienden voor een weekend naar de Nürburgring. Op zo'n 40 kilometer van het circuit verloor ik op de autobahn vermogen en ging hij bokkig lopen. Volgens mijn vrienden ging het gepaard met een grote blauwe rookwolk. Bij het intrappen van de koppeling op de autobahn merkte ik dat hij op nog maar 3 cilinders liep (bijna afslaan stationair). Op de eerstvolgende parkeerplaats ging ik eraf. Auto uitgezet en toen ik uitstapte liep er al olie over straat. Na een blik onder de auto was te zien dat mijn subframe, draagarmen, de complete linkerbodem, de uitlaat en zelfs de achterste schokbrekers onder de olie zaten.
De motorkap opengetrokken om vervolgens de constateren dat de carterventilatie eraf geblazen was. tevens stond hij hier ook flink uit te roken. Een grote plas olie lag ook in het luchtfilterhuis. Dus de motor loopt op 3 cilinders en de carter druk is abnormaal hoog. dat kan wel eens een gat in een zuiger zijn...
Na het weekend de auto op een trailer weer naar Nederland gehaald en thuis de kop eraf gehaald. Mogelijke vermoedens bleken waarheid, de 3e zuiger heeft twee gaten zoals op de foto's te zien is. Onder een vrij grote, en links een kleine. De cilinder zit vol met diepe groeven en er was tevens een deel van de zuiger aan de cilinderwand versmolten.
Nu heb ik dus twee mogelijkheden: of overmaatse zuigers zoeken en mijn eigen blok laten honen (als de groeven tenminste niet te diep zijn), of een nieuwe zuiger zoeken en een nieuw onderblok vinden. Zijn er uberhaupt nog ergens overmaatse zuigers te vinden? Zijn er nog wel nieuwe zuigers te krijgen? Ik ben nog student en helaas heb ik ook het bijbehorende budget van een student. Zijn er nog mensen hier op het forum die een onderblok en zuiger hebben liggen in goede staat?
De foto's:
300420141035.jpgDSC03945.jpgDSC03941.jpgDSC03942.jpgDSC03948.jpgDSC03952.jpgDSC03943.jpg
Twee weken geleden ging ik met een groepje vrienden voor een weekend naar de Nürburgring. Op zo'n 40 kilometer van het circuit verloor ik op de autobahn vermogen en ging hij bokkig lopen. Volgens mijn vrienden ging het gepaard met een grote blauwe rookwolk. Bij het intrappen van de koppeling op de autobahn merkte ik dat hij op nog maar 3 cilinders liep (bijna afslaan stationair). Op de eerstvolgende parkeerplaats ging ik eraf. Auto uitgezet en toen ik uitstapte liep er al olie over straat. Na een blik onder de auto was te zien dat mijn subframe, draagarmen, de complete linkerbodem, de uitlaat en zelfs de achterste schokbrekers onder de olie zaten.
De motorkap opengetrokken om vervolgens de constateren dat de carterventilatie eraf geblazen was. tevens stond hij hier ook flink uit te roken. Een grote plas olie lag ook in het luchtfilterhuis. Dus de motor loopt op 3 cilinders en de carter druk is abnormaal hoog. dat kan wel eens een gat in een zuiger zijn...
Na het weekend de auto op een trailer weer naar Nederland gehaald en thuis de kop eraf gehaald. Mogelijke vermoedens bleken waarheid, de 3e zuiger heeft twee gaten zoals op de foto's te zien is. Onder een vrij grote, en links een kleine. De cilinder zit vol met diepe groeven en er was tevens een deel van de zuiger aan de cilinderwand versmolten.
Nu heb ik dus twee mogelijkheden: of overmaatse zuigers zoeken en mijn eigen blok laten honen (als de groeven tenminste niet te diep zijn), of een nieuwe zuiger zoeken en een nieuw onderblok vinden. Zijn er uberhaupt nog ergens overmaatse zuigers te vinden? Zijn er nog wel nieuwe zuigers te krijgen? Ik ben nog student en helaas heb ik ook het bijbehorende budget van een student. Zijn er nog mensen hier op het forum die een onderblok en zuiger hebben liggen in goede staat?
De foto's:
300420141035.jpgDSC03945.jpgDSC03941.jpgDSC03942.jpgDSC03948.jpgDSC03952.jpgDSC03943.jpg
Comment