924 1983 | motortemp. 100gr.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nubiro
    924 Wannabe
    • Jun 2017
    • 19

    924 1983 | motortemp. 100gr.

    Hallo,

    tijdens het rijden stijgt de motortemperatuur gestaag naar de 90 graden, zoals bij elke normale wagen, maar daarna gaat ie door naar de 100 graden. Daar blijft ie dan ook. Na een hele tijd gaat ie naar een 105 en als de fan aanslaat, daalt ie een heel klein beetje, maar blijft toch rond de 100. Enig idee wat dat zou kunnen zijn? Hij wilde vandaag ook niet starten met warme motor en als ie koud is, draait hij stationair heel erg onregelmatig. Weet niet of die zaken ermee te maken kunnen hebben. Help!
  • Joran
    924 Fan
    • Aug 2014
    • 164

    #2
    Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

    waarschijnlijk moet je je massa punten schoonmaken
    je van gaat bij ongeveer 87 graden aan volgens mij
    en dus heeft je meter een afwijking
    staat de wijzer van je meter als die koud is helemaal het begin?
    Porsche 924/931/944/951/928/930 1980
    Porsche 987c 2007

    Comment

    • Nubiro
      924 Wannabe
      • Jun 2017
      • 19

      #3
      Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

      En waar zitten die massapunten eigenlijk? Meter staat in het begin ja als ie koud is.

      Comment

      • 924turbo2
        924 Freak
        • Dec 2007
        • 2956

        #4
        Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

        Heb je dit aangehouden als referentie ?

        coolant-temp-gauge-early.jpg
        937 racer

        Comment

        • Sox_Wolfie
          924 Wannabe
          • Oct 2014
          • 58

          #5
          Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

          Wow de mijne slingert constant tussen de 97 en 105° stilstaand

          Comment

          • marcmotar
            924 Wannabe
            • Oct 2016
            • 77

            #6
            Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

            hallo, die van mij komt niet hoger dan 97° dan slaat de ventilator aan en zakt hij weer naar minder dan 89° zelfs in de file en bij warm weer!

            Comment

            • Berend72
              924 Fan
              • Feb 2016
              • 250

              #7
              Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

              Dacht ik dat mijn fan het niet deed ging deze gisteren na een heerlijke toertocht toch aan bij 97 graden en zakte toen weer iets. Maar zeker niet lager, maar tijdens het rijden blijft ie constant in t midden van de meter als motor op temperatuur is. Zou t ook met t zeer warme weer te maken kunnen hebben? De meter stijgt vooral met achteruit inparkeren in de stalling, spierballentraining en hoor dan opeens de fan aanslaan....

              Comment

              • ptol
                924 Gek
                • Jun 2011
                • 1261

                #8
                Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

                Ik heb nog nooit een 924 of 944 gehad met een betrouwbare temperatuurmeter... Ook nu weer een 944 waarvan de fan laat aanslaat als ik de meter moet geloven.

                Comment

                • Nubiro
                  924 Wannabe
                  • Jun 2017
                  • 19

                  #9
                  Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

                  Zal dus eerder aan de meter liggen, dan aan de thermostaat ofzo.

                  Comment

                  • gerben1986
                    924 Gek
                    • Feb 2008
                    • 950

                    #10
                    Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

                    Originally posted by Nubiro
                    Zal dus eerder aan de meter liggen, dan aan de thermostaat ofzo.
                    Volgens mij begint het met het schoonmaken van de massapunten. Dat scheelt soms heel veel op je temperatuur- en oliedrukmeter.

                    Comment

                    • 924turbo2
                      924 Freak
                      • Dec 2007
                      • 2956

                      #11
                      Re: 924 1983 | motortemp. 100gr.

                      Je temperatuur moet eigenlijk twee keer tergvallen op de meter

                      1e keer bij het openen van de thermostaat, afhankelijk van de thermostaat je hebt beginnen ze bij 80 of 85 graden open te gaan.
                      2e keer bij het inschakelen van je radiateurfan, dit zou bij 92 in moeten schakelen en 87 weer uit.

                      Als dit erg afwijkt dan zou er of ene verkeerd of defect thermostaat in kunnen zitten of en verkeerde fan temperatuur schakelaar.

                      Als je fan constant op lage snelheid draait dan kan het ook nog zijn dat je relais kapot is.
                      937 racer

                      Comment

                      • Nielsemans
                        924 Wannabe
                        • Feb 2025
                        • 11

                        #12
                        Heel oud topic weer tot leven wekken. Mijn 924 staat momenteel bij de garage om warmloop problemen op te lossen. Om in de toekomst geen overhittingsproblemen meer te hebben dacht ik eraan om een moderne fan op de radiateur te schroeven. Gedachte is: Nieuwe fan techniek vergt minder stroom en levert veel meer "vermogen" om de warme lucht te verplaatsen. Zijn er specs bekend van hoeveel CFM de originele fan levert en wat voor vermogen die fan trekt?

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1155

                          #13
                          Nielsemans, Niels neem ik aan. Wat is je probleem met warmlopen? Tijdens het rijden of bij stationair draaien? Dat laatste is een bekend "probleem ". Bij stationair draaien kan de naald redelijk richting het rode gebied oplopen. Een goeie thermoswitch en een nette ventilator zouden ervoor moeten zorgen, dat de temperatuur dan ook weer daalt als de ventilator aanslaat. Zorg er wel voor dat de thermostaat een goeie waarde heeft en uiteraard dat je hele koelsysteem goed schoon is zodat je een goede doorstroming van het koelwater hebt. Daar hoort natuurlijk ook een schone radiator bij.
                          Ik zou niet durven te zeggen dat jouw aanpassingen zullen gaan helpen. Als de motor te warm wordt tijdens het rijden zijn er een scala aan mogelijkheden van problemen. Van onjuiste motorafstelling tot een latent aanwezige lekke koppakking waar je vrijwel niets van merkt ( eigen ervaring) tot een vervuild motorblok vwb de koelwater kanalen. Ook het niet goed ontluchten van het koelsysteem kan een oorzaak zijn van een niet goed werkend koelsysteem van de 924. Maar voor alles moet je weten, dat de temperatuurhuishouding van een 924 niet optimaal is. En dat is een understatement. Vind ik......
                          Oh ja, de gegevens waar je om vraagt die heb ik helaas niet voor je. Succes met het oplossen van het probleem.
                          Last edited by Beer924; 12-05-25, 19:46.

                          Comment

                          • 924ERKE
                            924 Fan
                            • Oct 2024
                            • 150

                            #14
                            Ja, ik heb ook al eens letterlijk gezweet toen ik file stond bij meer dan 30 graden....de meter ging toen ook naar rood.....heb toen maar mijn verwarming op volle snelheid en warmste stand laten draaien.
                            De ramen open maar en dat hielp wel iets....na een dik half uur toch kunnen beginnen rijden maar ik voelde toen wel dat de auto dit niet lekker vond.
                            Hij viel er wel snel weer door maar....toch een raar rijgevoel.
                            Volgende keer denk ik erover om langs de kant te gaan staan tot de file wat over is....is wel wat genant maar ja het is een auto van ettelijke jaren oud en wat dan nog....trek het me niet aan
                            Als je de koffer open doet en je ziet hoe weinig ruimte voor koeling over is ,is het bij wijlen tekort een koeling best te begrijpen....
                            Ik wel eens gezien in een autoprogramma dat de auto zo werd aangepast dat er 2 ventilators waren....maar dat is natuurlijk even bekijken hoe en ook werk aan de winkel om het te maken.
                            Nu , de 924 houdt niet van traag rijden en meer bepaald filerijden....

                            Comment

                            • Riggard
                              924 Fan
                              • Jan 2021
                              • 630

                              #15
                              Mijne houdt ook niet van traag rijden, maar als de fan aan gaat, dan koelt ie toch gewoon wel richting iets voorbij de helft. e.a. heeft allicht ook te maken met hoe arm/rijk het mengsel is, en hoe versleten de motor. Ik heb nog de standaard fan erin.

                              Comment

                              Working...