motor te warm

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bech924
    924 Wannabe
    • Jul 2008
    • 7

    motor te warm

    Hallo,

    Ik heb heb 924 uit 1981. als ik rijd dan wordt de motor goed warm, zo rond de 90 graden, maar als ik stil sta voor een stoplicht, dan loopt hij tot aan het rood.
    Ik ben al een paar keer wezen kijken naar de koelvan als hij zo hoog boven 90c stijgt, maar de ene keer draaid hij wel, de andere keer niet.
    Als ik dan de auto thuis parkeer doet de van het de ene keer wel, de andere keer niet.
    Ook als de ventilator draaid dan blijft hij stijgen tot in het rode, zet ik dan de motor voor een paar seconden aan dan zie je temperatuur weer zakken.
    Wanneer ik de stekkertjes van de thermostaat in de radiator af haal en deze tegen elkaar houd dan draaid hij meteen.

    Weet iemand wat ik nu moet doen, ligt het aan de thermostaat, of zou het water niet goed rondgaan?

    Alvast bedankt!
  • Duncan
    924 Fan
    • Jun 2008
    • 572

    #2
    Re: motor te warm

    Als bij mij de temp meter door het midden gaat, begint de fan te draaien, altijd.
    Als de fan begint te draaien, daalt de temp tot onder het midden, en stopt de fan.
    Is misschien de thermoschakelaar van de fan stuk? Of vieze contacten?

    Duncan

    Comment

    • bech924
      924 Wannabe
      • Jul 2008
      • 7

      #3
      Re: motor te warm

      Ja zo deed hij het eerst ook, waar zit de thermoschakelaar, is dat die thermostaat die in de radiator geschroefd zit met 2 stekkertjes eraan?

      Comment

      • Duncan
        924 Fan
        • Jun 2008
        • 572

        #4
        Re: motor te warm

        Zit inderdaad aan de radiator.
        Kijk even in de Haynes, daar staat de procedure beschreven om hem te demonteren, ook hoe je het ding moet testen.
        Misschien is het genoeg om de contacten van de stekkertjes schoon te maken.

        Duncan

        Comment

        • Ik-rij-belastingvrij
          924 Gek
          • Dec 2007
          • 1216

          #5
          Re: motor te warm

          Hetzelfde probleem heb ik momenteel ook oll:
          Ik ga binnenkort de koelvloeistof en de themperatuursensor (ding wat in de radiateur zit gedraaid) vervangen, hopelijk is het dan weer goed.
          Porsche 924, 1983 Ik help je er weer bovenop , kosten wat kost!
          Porsche 924S, 1989.

          Comment

          • Space
            924 Fan
            • Feb 2008
            • 617

            #6
            Re: motor te warm

            Ik heb er ook een hoop gezeur mee gehad (temp. die oploopt tot rode gebied) en heb uiteindelijk de thermostaat (die in de waterpomp) vervangen. De waterpomp zelf ook gelijk vervangen (ivm lekkage en het ding was ook al weer 10 jaar oud).

            Nu nog steeds het probleem dat de fan soms een stuk later aanspringt dan normaal (maar hij blijft gelukkig uit het rood). Ik ga dus ook die thermostaat in de radiator nog een keer vervangen.
            S power!

            Comment

            • groott
              924 Fan
              • May 2008
              • 124

              #7
              Re: motor te warm

              wellicht een idee om de themostaat er tussen uit te halen en de fan continu te laten draaien..

              Comment

              • Dude-lange
                924 Fan
                • Jan 2008
                • 326

                #8
                Re: motor te warm

                Ik kreeg te horen van een collega, die oorspronkelijk uit californie komt, dat de koeling van de auto's daar met pure antivries wordt gedaan. het is standaard erg warm in die regio (zoals bekend ) en antivries koelt daar het beste, dus geen water toevoegen.

                offtopic : 12 cilinder motoren kom je daar niet tegen omdat het te warm wordt voor die regio )

                Ik ben benieuwd of iemand hier dat al eens heeft gedaan.
                Mijn 5 grote liefdes : mijn vrouw, onze 2 dochters en zoon en de 924

                Comment

                • Ik-rij-belastingvrij
                  924 Gek
                  • Dec 2007
                  • 1216

                  #9
                  Re: motor te warm

                  Daar zeg je me ineens wat
                  Omdat de drukdop lekt en ik geen koelvloeistof meer heb heb ik hem al een paar keer met water bijgevuld oll:
                  Mischien dat hij daarom te warm wordt, je weet maar nooit :mrgreen:
                  Toch maar zo snel mogelijk er uit die troep :wink:
                  Porsche 924, 1983 Ik help je er weer bovenop , kosten wat kost!
                  Porsche 924S, 1989.

                  Comment

                  • Dude-lange
                    924 Fan
                    • Jan 2008
                    • 326

                    #10
                    Re: motor te warm

                    ik had ook voordat ik de kop vervangen had, normaal water erbij gevuld
                    toen had ik ook snel temp problemen en daarna een gescheurde cilinderkop

                    na revisie heb ik het met puur koelvloeistof gevuld en goed afgevuld en merkte toen al dat ik minder snel hoge temp. had.
                    Mijn 5 grote liefdes : mijn vrouw, onze 2 dochters en zoon en de 924

                    Comment

                    • Ik-rij-belastingvrij
                      924 Gek
                      • Dec 2007
                      • 1216

                      #11
                      Re: motor te warm

                      Dan mag ik wel oppassen :shock:
                      Als ik nou geld had oll:
                      2 en een halve maand geleden ongeveer kreeg ik een ongeluk met de brommer, het geld heb ik nog steeds niet :evil:
                      Porsche 924, 1983 Ik help je er weer bovenop , kosten wat kost!
                      Porsche 924S, 1989.

                      Comment

                      • bech924
                        924 Wannabe
                        • Jul 2008
                        • 7

                        #12
                        Re: motor te warm

                        Bedankt voor jullie tips!

                        Ik heb nu de 2 stekkertjes die op de thermostaatschakelaar zitten, direct aan elkaar gekoppeld, zodat de fan altijd draaid.
                        Tijdens het rijden wordt hij nu niet te warm, maar zodra ik stil sta zie je hem toch langzaam richting het rode stijgen.
                        Weet iemand wat nu hyet probleem kan zijn? Zou de fan niet hard genoeg draaien? of kan het ook iets anders zijn.

                        Comment

                        • Tom
                          924 Freak
                          • May 2007
                          • 5361

                          #13
                          Re: motor te warm

                          Het lijkt me dat je watercirculatie onvoldoende is. Ik verdenk je waterpomp, maar er zou ook lucht in je koelwatercircuit kunnen zitten.
                          924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                          Comment

                          • bech924
                            924 Wannabe
                            • Jul 2008
                            • 7

                            #14
                            Re: motor te warm

                            oke, ik heb het rode ontluchtingsdopje op de bovenste slang eraf gehaald, er gebeurde niets. Weer erop gezte, maar probleem blijft, heb ik het zo goed ontlucht?
                            de vloeistof in het tankje is op pijl.

                            Comment

                            • ReMo
                              924 Fan
                              • Jan 2008
                              • 640

                              #15
                              Re: motor te warm

                              Als je hem wilt ontluchten moet je hem wel helemaal op temperatuur laten komen. Wat je ook kunt doen is hem opnieuw vullen. Alles er uit halen en dan met de exacte hoeveelheid vullen. Zie bijlage. Toch zou ik je thermostaat verdenken en ten tweede je waterpomp.

                              Comment

                              Working...