Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 786

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Toch tijd gevonden. En dus een goeie stekker. En nog mooier..... gratis! Prima jongens die slopers!

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 786

      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

      En waarom zou het aansluiten van 5 draden aan de stekker met dezelfde kleuren als de bedrading van de auto nou gewoon heel eenvoudig zijn bij een 924? Tuurlijk. Je zou denken groen-geel aan groen-geel, zwart-wit aan zwart-wit, groen aan groen, groen-zwart aan groen-zwart en bruin-geel aan (nou vooruit) bruin. Nou dan heb je buiten die speciale 924 Gremlins gerekend. Zoals ik het tijdelijk had aangesloten vergeleek ik het met de bedrading aan de nieuwe stekker. Bijna gelijk. Toch voor de zekerheid nog even een een testaansluiting gemaakt. Bleek dat groen-zwart en groen omgedraaid aangesloten zouden moeten worden. Oh ja? Ja! Een zekering verder en ik was overtuigd. Pff.
      Toen alles functioneerde heb ik de oude stekker definitief samen met die rubber hoes van de bestaande bedrading afgehaald, bedrading gesoldeerd, de soldeerlassen geïsoleerd met krimpkous en het geheel afgewerkt met isolatieband. Het zit vrijwel uit het zicht. Ik vind het prima zo. En het belangrijkste is dat alles werkt zoals ik het graag wilde. Weer een klusje afstrepen. Foto's? Tuurlijk!

      20231027_152528web.jpg

      20231027_161902web.jpg

      Comment

      • Ronaldbm
        924 Addict
        • Aug 2014
        • 1688

        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

        Die schakel linkage heb ik ook gedaan. Echt aanrader. Ipv soep roeren kun je fatsoenlijk schakelen. Top! Meteen de bus in de auto meepakken op het schakelmechanisme. Zijn lange stangen uiteindelijk. Kan maar beter strak zijn
        Project 924....and nice driving

        Comment

        • Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 786

          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

          Voorin bij de pook is al vernieuwd. Daar werd het al een stuk beter van.

          Comment

          • Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 786

            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

            Gewoon even om wat leven in de brouwerrij te houden. Vanmorgen de auto maar eens opgekrikt en op bokken gezet om eens te kijken hoe ik bij het schakelmechanisme boven op de bak kom en of het mogelijk misschien al eens vervangen was. Nou dat kijken ging wel, maar om het spul los te halen moet toch wel de uitlaat eronderuit. En aangezien de uitlaat alleen vooraan bij de pijpen vanaf het spruitstuk gedeeld kan worden, is dat weer niet zo één twee drie gedaan. Dan nog even het hitteschild weg en dan ligt de weg open naar het mechanisme. Daar zit een speling op! Het rammelt gewoon heen en weer. De kogelgewrichtjes voor de stabilisatie van de overbrenging zijn ook binnen. Maarrrrrr, ik heb gerzien dat er rondom de uitgang van de aandrijfassen aan de kant van de bak aan weerszijden behoorlijk sporen van olie zichtbaar zijn. Ik denk dat ik dat maar in één keer moet aanpakken als ik met de bak aan de gang ga. Volgens mij zijn de keerringen, want ik denk dat die het zijn, van buitenaf te vervangen. Volgens mij heb ik daarover al eens iets gelezen. Als het niet zo is, dan hoor ik dat graag. DE aandrijfassen waren al eens vervangen. Wel lang geleden in tijd, maar natuurlijk niet in kilometers.

            20231030_120545web.jpg

            Comment

            • Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 786

              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

              Aanvulling. Ik wacht nog even met de reparaties tot 1 na december. Dan MOET ze toch op stal. Kan ik nu nog even rijden. Tenminste als het droog is....

              Comment

              • Steady Eddy
                924 Fan
                • Jul 2008
                • 192

                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                Zijn idd keerringen
                Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                Comment

                • Riggard
                  924 Fan
                  • Jan 2021
                  • 469

                  Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                  Ach... als alfarijder kan ik je vertellen; waar olie zit, zit geen roest, gewoon zo laten

                  Comment

                  • Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 786

                    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                    Steady Eddy bedankt. Ik heb intussen een videootje gevonden waarin duidelijk wordt hoe de keerringen vervangen kunnen worden. Komt goed.
                    En Riggard. Wat betreft roest bij een Alfa. Ooit vroeger een Alfasud TI gehad. Die knisperde voor de deur. Wat een ellende. Maar ik wil dan toch echt af van dat gesmeer met olie door die lekkende keerringen.

                    Comment

                    • Steady Eddy
                      924 Fan
                      • Jul 2008
                      • 192

                      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                      De olie die je daar verliest komt van ergens anders waar je die best niet kan missen...
                      Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                      Comment

                      • Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 786

                        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                        Ik maakt me nieuwsgierig. Het zit aan beide kanten namelijk van de bak. Of denk je dat het uit de homokineten komt? Maar daar zit toch vet in? En ik zie volgens mij druppels. Die zouden kunnen duiden op olie en niet op vet. Maar ik hoor het uiteraard graag.
                        Last edited by Beer924; 31-10-23, 07:14.

                        Comment

                        • Steady Eddy
                          924 Fan
                          • Jul 2008
                          • 192

                          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                          Homokineten>idd vet en wat voor één-doe maar handschoenen aan als je met molybdeenvet werkt>kan er niet uit tenzij stofhoezen gescheurd zijn en dan zouden die ook onder de smurrie zitten.
                          Olie>komt uit de bak via de keerring tussen bak en cardanas en wordt verdeeld en weggeslingerd door draaiende homokineet.
                          Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 786

                            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                            Dank je wel voor de informatie. Als het de keerring van de cardanas is, dan moet de bak eronderuit. Nou ja, ik neem je info zeker ter harte en zal eens kijken of dat een optie is. Geen idee hoeveel werk dat is, maar misschien is dat nog wel het beste.
                            Last edited by Beer924; 31-10-23, 10:00.

                            Comment

                            • Steady Eddy
                              924 Fan
                              • Jul 2008
                              • 192

                              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                              Bak moet er niet onderuit - gewoon beide homokineten loskoppelen aan bakzijde - bout koppelstuk met bak los - 2 bouten terugplaatsen om hefboom te hebben om meedraaien koppelstuk tegen te gaan - keerring vervangen - rest is omgekeerde van demontage
                              Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 786

                                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                                Ik ben je even helemaal kwijt. Dit volg ik niet. Maar dat ligt aan mij hoor. Homokineten loskoppelen snap ik. Koppelstuk? Ik neem aan het koppelstuk waarmee de cardanas aan de ingaande as van de bak aan elkaar zijn verbonden. Maar dan? 2 bouten terugplaatsen? Welke bouten waarin terugplaatsen? Hahaha. Voor iemand die dit al vaker bij de hand heeft gehad mogelijk een eitje, maar ik snap er geen reet van. Of praten we vlak langs elkaar heen? Wie kan mij met deze uitleg helpen.......
                                Last edited by Beer924; 31-10-23, 12:14.

                                Comment

                                Working...
                                X