Dus beter complete lagers. Weet ik genoeg.
Een perfecte 924 verder perfectioneren
Collapse
This topic has been answered.
X
X
-
Ongeveer 350 euro voor de complete set met rubbers....nu hoop ik dat je gebruik kan maken van de hulpstukken van Ryan.
Dan is het nog redelijk,mits je alles zelf doet natuurlijk.
Ik zie dat de prijs van een gereviseerde ,met inlevering van de defekte tranaxcle ongeveer 700 euro is.(met bijhorende garantie)
Kan dus een moeilijke oefening worden qua keuze.....zeker voor mezelf,maar zelf doen is altijd leuker.
Door gebrek aan plaats en aan de 2 extra handen zou ik er waarschijnlijk niet aan beginnen....
Als je de hulpstukken dan ook nog niet hebt....tja ?
Heb ook ergens gelezen dat zo'n transaxle ongeveer een levensduur heeft van 230000 km.....afhankelijk van hoe lief men voor de auto is geweest ;-)
Natuurlijk weet ik niet of dit juist is.Comment
-
Mijn transaxle was ook al een keer "gereviseerd" ik weet niet wanneer en door wie. Maar tijdens het uit elkaar halen ben ik erachter gekomen dat het het een best lompe revisie is geweest. Mede hierdoor en door de kosten van spullen wegbrengen en laten opknappen. Doe ik zoveel mogelijk zelf. Dan weet ik dat het goed zit. En als dat niet zo is, dan heb ik het in iedergeval zelf gedaan. En zelf doen is natuurlijk veel leuker!Comment
-
Met gelukzak bedoel ik natuurlijk dat er mensen zijn die jou een handje willen toesteken.
Ik heb de 51 pagina's wel degelijk gelezen en er staat ook veel positiefs in hoor.
Eigenlijk is het deze keer geen echte gremlin maar meer een normale slijtage, denk ik.
Alhoewel die lagers beter het dubbele zouden meegaan in levensduur.
Die transaxle is mooi ,maar ik vraag me af of er geen betere oplossing kon gevonden worden, destijds,eentje die ook wat makkelijker was om de lagers te vervangen.....maar ja , hoe doe je dat ?
Een simpele cardanas ging niet zeker.....
Ik zou het ook vervelend gevonden hebben want het zijn toch grote kosten en ja .....ik heb ook een partner....altijd moeilijk om zo'n nieuws te brengen.

Niemand loopt graag leeg op zijn hobby....Comment
-
Ik snapte je wel hoor. Tuurlijk is het fijn als er mensen zijn die je willen helpen. Zeker weten. Ik heb kortgeleden ergens gelezen wat de reden was om het geheel zo te construeren. Gewichtsverdeling van bijna 50/50 was het uitgangspunt. En dan was er ook nog iets met de veiligheid bij een aanrijding van achteren. Volgens mij is er om die reden een starre buis gebruikt. Ik zal nog eens even kijken hoe het zat en waar ik het heb gelezen.Last edited by Beer924; 07-08-25, 19:20.Comment
-
Ik heb dit nergens gelezen, maar ik denk dat de transaxle ook best efficiënt is in het overbrengen van de kracht van de motor. Er zitten geen koppelingen in die voor veel wrijving zorgen. Een kruiskoppeling, die je in convesionele aandrijfassen ziet lijkt mij minder efficiënt met al die draaipunten. De transaxle daar in tegen is 1 solide as zonder bijzonderheden.Comment
-
In mijn mooie boek Porsche 924/944/968 van Jorg Austen (isbn: 978-3-613-03499-0) vond ik het volgende over de achtergrond van de transaxle en waarom die aandrijfas in een buis zit.
Door het gewicht van de versnellingsbak/differentieel en de motor te verdelen over voor en achterzijde krijg je, ingeval van de 924 een bijna perfecte gewichtsverdeling van 50/50.
Het technische verhaal laat ik even verder voor wat het is, maar wat betreft de toepassing van de centrale buis wordt het volgende verteld:
Bij een frontale botsing absorberen de motor en de transmissie-eenheid (via de buis) als het ware de eerste 25 centimeter vervorming van de carrosserie. Hierna speelt de massa van motor en versnellingsbak geen rol meer. De klap wordt via de centrale buis verder naar de achterin gelegen versnellingsbak geleid. De passagiersruimte blijft als het goed is intact.
Bij een aanrijding van achteren wordt eerst de kreukelzone “gebruikt” waarna het reservewiel de klap absorbeert voordat de versnellingsbak wordt geraakt. Nu worden de krachten via de centrale buis onder de passagiersruimte verder naar voren geleid en geabsorbeerd door de motorophanging.
Ik kan er niets anders van maken, dan dat de transaxlebuis een rol speelt bij het opvangen van de klap bij een aanrijding en zo de passagiers moet beschermen.
Ik snap heel goed, maar dat is mijn eigen interpretatie, dat de snel draaiende aandrijfas in die buis ondersteund c.q. gelagerd moet worden. Zo’n as gaat anders enorm zwabberen. Maar ik ben nergens verontschuldigingen tegengekomen van de ontwerpers aan het adres van monteurs die later deze lagers zouden moeten vervangen.
Comment
-
De motor en versnellingsbak zijn op slechts drie punten afgesteund. Dat lukt alleen met een starre aandrijfas.Comment
Comment