Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 884

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Even terugkomen op de ventilatorriem. Uit de documentatie van de auto die ik van Laurens had gekregen bleek, dat hij al een keer een Gates MC6216 riem had gekocht, kort nadat hij hem door Alpo een riem was geleverd. Dezelfde Continental 10x888 die ik dus heb gekregen. Laurens vertelde mij desgevraagd dat hij hetzelfde probleem met de te korte riem had gehad en daarom die langere had gekocht.
    Ik heb vanmorgen bij de plaatselijke automaterialenzaak een Gates MC6216 riem gekocht. En ja hoor, helemaal prima. De dynamo staat nu halverwege de stelbeugel. Deze snaar is dus wel goed.Ik heb Alpo maar een mailtje gestuurd met deze informatie, zodat ze hun voordeel ermee kunnen doen.

    Verder vandaag: Hitteschilden van de uitlaat gemonteerd. Ja, en daar was ik weer iets te snel met de montage van het uitlaatspruitstuk geweest. Grr. Als je het spruitstuk erop hebt zitten en het hitteschild naast de startmotor moet er nog op, dan heb je dus geen ruimte meer om de bout bovenin aan te draaien. Zeker niet als de schroefdraad in de motorsteun vol zit met restanten van het poedercoaten. Vermoedelijk niet goed afgedicht geweest. Nou ja, ook weer opgelost. Maar je bent er zomaar weer een middagje mee van de straat. Bij een volgend project ga ik nog weer beter documenteren. Dus niet alleen foto’s maar ook werkinstructies. Ook de afdekkap van de distributieriem geplaatst. Iemand tipte mij, dat die er eerst op moet, voordat je de ventilatorriem plaatst. Ja, die volgorde……
    Komende dagen (week) druk met een verbouwinkje aan het huis en zal er niet veel van sleutelen komen.

    20220401_152427.jpg

    20220401_155505.jpg

    Comment

    • Riggard
      924 Fan
      • Jan 2021
      • 508

      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

      Mooie plaatjes weer! Verbaas mij elke keer over hoe net deze auto is, vanuit elke hoek.

      Fotos van de hitteschilden zijn voor mij ook wel handig, ik heb wat spul los bij de auto gehad, met o.a. Wat metalen delen die ik niet kon plaatsen. Nu weet ik dat het hitteschilden zijn

      Comment

      • Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 884

        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

        Kijk daar is zo'n forum nu voor Riggard. Elkaar helpen met allerhande tips en het delen van kennis.

        Comment

        • Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 884

          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

          Even een vraag tussendoor. Ik heb de oude rubbers van de draagarmen met veel geweld van de pennen verwijderd. Slijpschijf, hamer en beitel. Zal jullie bekend voorkomen. Eén van de nieuwe rubbers heb ik er ook weer met een hamer op moet slaan, nadat ik de pen had ontdaan van een laag poedercoating. Die zit dus vast. Het andere rubber schuift eigenlijk zo over de pen heen en zit niet vast. Nu begin ik te twijfelen. Wat is nu goed? Ik zou het bijna een retorische vraag kunnen noemen, want ik denk zelf dat het rubber gewoon vast moet zitten, of nietan? Als het had moeten kunnen draaien had er wel een lagertje in gezeten, toch?
          Op joeptroep vond ik een filmpje van de montage van dat rubber en dan gebruiken ze ook een hamer.......
          Maar dat houdt dan in, dat de pen van mijn draagarm dus te dun is.
          Heeft iemand nog zo'n (bestuurderskant) draagarm liggen? Ze worden nieuw aangeboden op internet en dan zit er al een rubber aan die pen. Maar die rubbers zijn niet van het goeie type, dus daar heb ik niks aan.
          Overigens lag het werk aan de 924 afgelopen week even stil in verband met wat werkzaamheden aan het huis. Komend weekend pak ik hopenlijk de draad weer op.

          20211130_135430 gemerkt.jpg

          20220408_075544.jpg
          Last edited by Beer924; 08-04-22, 07:12.

          Comment

          • Ronaldbm
            924 Addict
            • Aug 2014
            • 1702

            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

            Is er verschil in dikte tussen de pennen (aangezien je de poedercoating weg hebt gehaald?)
            Kan mij voorstellen dat ze vast zaten door de jaren aan gebruik en het er origineel zo op kan schuiven, als alles lekker schoon is.
            Maar veel speling hierop moet je ook niet willen denk ik,
            Project 924....and nice driving

            Comment

            • Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 884

              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

              Ik begrijp je denkwijze. Helaas. Beide pennen waren natuurlijk volgesmeerd met de poercoat. Dat heb ik van beide pennen afgehaald tot op het blanke metaal. Bij de rechter draagarm heb ik het nieuwe rubber er echt op moeten persen/slaan. Bij de linker draagarm schoof de metalen bus van het rubber er zo omheen. En toen begon ik te twijfelen. Dus gezocht naar video's en er eentje gevonden. Weliswaar van een 944 maar die is in dit geval gelijk. Vanaf 14:28 begint het plaatsen van het rubber.



              Daar wordt het rubber dus ook met een rubber hamer erop geslagen. Ik heb een metalen hamer en twee klossen hout gebruikt. In het werkplaatshandboek staat een heel klein zinnetje. Alleen maar dat het rubber geperst zit. In de Haynes hebben ze het ook over persen. Ik heb Alpo gebeld en zij hebben even de diameter van de pen van een nieuwe draagarm opgemeten. Die zijn beide 18 mm. En daarmee zit het strak in elkaar. Nieuwe draagarm kont mijn kant op.
              Wordt uiteraard vervolgd.
              Last edited by Beer924; 08-04-22, 11:51.

              Comment

              • Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 884

                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                Probleem draagarm is opgelost. Vanmorgen de draagarm gekregen. Gelijk aan het werk natuurlijk. Ik was uiterst nieuwsgierig. En ja hoor, hier moest het rubber met de metalen bus ook behoorlijk met een hamer over de pen getikt worden. Net zoals op de rechter draagarm. Ergo, de pen van de oude linker draagarm was, door welke oorzaak dan ook, gewoon te dun geworden. Nu zit het rubber lekker vast. Ik had al een nieuw rubber in de bus van de oude draagarm geperst. Die krijg je (althans iki niet) er niet meer uit. Dus de bus met een Dremel opengeslepen, rubber eruit, in de nieuwe draagarm geperst, nieuwe fusee overgezet en mie was weer heppie!
                Komende week maar eens zien dat ik de voorwielophanging weer monteer.
                U hoort nog van mij

                Comment

                • Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 884

                  Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                  Weken, nee maanden hebben onderdelen klaar gelegen om weer gemonteerd te worden. Ze glimmen je tegemoet. Draagarmen mooi gepoedercoat, fuseekogels eraan gemonteerd nieuwe rubbers erin en erop (zie hierboven) Mooi spul. Dwarstraverse, zijdeglanzend gepoedercoat. Heerlijk. De veerpoten die nu goed zouden moeten zijn (goed lezen hoe ik het schrijf....).
                  Van de week begonnen met de montage. Dwarstraverse eronder. Bouten mooi schoon, ietsiepietsie kopervet eraan, eerst losvast gemonteerd. Draagarmen gemonteerd. Zelfde procedure. Daarna het spul vastgezet op moment. Genieten. Dan de rechte veerpoot bovenin gemonteerd. Onderste fuseepen in de naafarm geschoven. Gaat allemaal lekkerrrrr. Dan de veerpoot aan de naaf monteren. Dat ie bovenin nou echt lekker draait, nee. Oh, dat zou toch moeten had men mij beloofd! En wat zie ik, de fuseekogel glijdt ook heen en weer in zijn bevestiging. Die had ik toch vastgedraaid?
                  %$$&&$%#^&$@#Y wat is er nou weer aan de hand? Ik kan toch wel een fuseekogel monteren? Ik kan toch wel een veerpoot vervangen?
                  Fuseekogels had ik samen met veel andere onderdelen besteld bij Partworks in Duitsland. Dan blijkt nu dus dat niet de goeie zijn geleverd. Je hebt ze van 15 en vabn 17 mm. Ik had dus die van 15 mm en die glibberen uit een uitsparing van 17 mm. Dus deze maar besteld bij Alpo.
                  Dan de veerpoten. Toch maar die veerpootlagers vervangen. Die zullen dan dus toch wel op zijn. Alpo, hebben jullie die? Nee en we kunnen er ook niet aan komen. Frawi in Hengelo gebeld. Daar was ik al eens geweest met vragen over die veerpoten. Goed hij had twee lagers liggen. En geloof me, die kosten het een en ander. Daar wordt je niet vrolijk van. Slikken en weer door.
                  Thuisgekomen en gemonteerd. Ennuh f*c*. Hetzelfde. Dus maar eens gegoogled op internet. En dan gaan je de ogen open. Koe dat ik ben. Had ik dat nu maar eerder gedaan. Ik zoek alles op op internet, maar hierover niet gezocht. Ik maak een kardinale fout. Door pure onwetendheid. Je blijft een amateur hè. Ik draai de centrale moer van de schokbrekerpen al aan op het moment dat de wielen nog in het vrije leven. Dat moet dus niet. Zo gauw de auto op zijn pootjes staat en ingeveerd is onder zijn eigen gewicht, DAN PAS moet je die moer aantrekken op moment. Pffffff Nou goed, ik zal straks dus twee nieuwe 15 mm fuseekogels over hebben, want de nieuwe passen uiteraard prima. En twee gebruikte veerpootlagers, die niet kapot blijken te zijn.

                  Ik heb de uitlaat ook weer gemonteerd. En ik denk, maar ik denk weleens vaker iets wat later niet goed is, dat de uitlaat niet goed hangt. Sterker nog, hij hangt helemaal niet in het eerste rubber vanaf het spruitstuk. Het lijkt wel één star geheel. En als een uitlaat niet in rubbers hangt dan zou daar zo maar eens in combinatie met de te dikke pijp, die mechanische resonantie in kunnen zitten die ik direct bij de eerste rit al meende te voelen. Lang verhaal, nu weer plaatjes.

                  20220411_114148.jpg

                  20220411_114913.jpg

                  20220410_165113.jpg

                  Comment

                  • Riggard
                    924 Fan
                    • Jan 2021
                    • 508

                    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                    Lekker aan het klooien dus ach... het kan niet altijd meezitten, en weten hoe iets niet moet... is ook hele waardevolle kennis zeg ik dan maar

                    dat van de uitlaat is interessant, heb je 'm nu wel goed op kunnen hangen? ben heel benieuwd of dat de herrie wat dempt, zou mooi zijn.

                    Comment

                    • Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 884

                      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                      Geen idee van die uitlaat. Hij zit vast. Alleen maar zodat ik straks de motor kan starten. Maar eerst de wielen eronder zodat ie naar buiten kan om voor de eerste keer te starten.

                      Comment

                      • Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 884

                        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                        Vandaag goede vrijdag. Was het een goeie vrijdag? Nou eigenlijk wel, kwa sleutelen aan de 924. Zoals in de vorige post al aangegeven ben ik met de voortrein begonnen. Waarom niet verder met de motor? Nou, het leek me handiger om nog van bovenaf overal in het vooronder bij de ophangingsdelen te kunnen komen. Het hele brandstofsysteem neemt nogal wat ruimte in. Was het achteraf nodig? Neuh. Het was wel handig om uiteindelijk de onderste kruiskoppeling op de as van het stuurhuis te schuiven. Kostte wat moeite, want doordat de bout natuurlijk jarenlang aangedraaid is geweest is het metaal van de koppeling strak om die as gaan zitten. Bij het afnemen merk je dat niet zo, maar als je de kruiskoppeling weer wilt monteren, dan moet je toch wel even iets in de gleuf schuiven om de binnendiameter van de kruiskoppeling iets ruimer te maken. Uiteindelijk is het met een paar extra handjes gelukt. Het hele spul met de bijbehorende bouten aan de traverse geknoopt en dan ziet het er alweer een beetje compleet uit.
                        Linksvoor nu ook de McPherson gemonteerd. Naven gemonteerd, de nieuwe fusees, spoorstangen en de nieuwe stuurkogels. Remklauwen gemonteerd met nieuwe remblokken. rv nieuwe remslang (lv was al nieuw).
                        Stabilisatorstang met alle nieuwe rubbers gemonteerd. Ik heb mezelf een schouderklopje gegeven. Al die tijd dat ik de onderdelen los had, keurig gemerkt met L en R. En het toch nog voor elkaar krijgen om de stabilisatorstang er verkeerd op te willen knutselen. Maar goed, alles zal reg kommen. Tjonge wat zit alles lekker opgesloten met die nieuwe rubbers.
                        Nu had ik dus ook voordeel van het geval dat ik de tandheugel kon centreren met de remontluchtingsnippel. Heb ik eerder al over verteld. De tandheugel komt hiermee keurig in het midden gepositioneerd. Zo kon ik dus ook al het stuur (Anton aus Tirol!!) monteren en direct recht zetten. Misschien dat er straks bij het uitlijnen nog iets veranderd/aangepast moet worden, maar dat zie ik dan wel weer. Het stuurhuis werkt overigens vlekkeloos. (Tot nu toe dan hè!)
                        De slang die aan de kachelkraan gemonteerd zit, weer bevestigd op het blok en zijn aansluitingen. Hett is deels een metalen pijp en deels slang. Bij het monteren van de kachelkraan zag ik dat ie niet lekker gepositioneerd was. Aha, daarom kon ik de kachel niet helemaal uit krijgen. De hevel van die kachelkraan drukte tegen een slang. Dus iets verdraaid en verdraaid, nu doet ie het prima. Volgende week verder met het brandstofsysteem, het rem- en koelsysteem vullen, beetje olie in het blokkie en dan...................................... fingers-crossed!!!! Nu eerst weer een paar plaatjes. Ik zie trouwens nu pas dat ik het allemaal wel een beetje beter schoon had kunnen maken. Maar ja, je hebt de hele dag natuurlijk een beetje vette kladden hè . Heb ik overigens liever dan stof van schuren
                        Fijne paasdagen!

                        20220414_152716.jpg

                        20220415_120534.jpg

                        20220415_164035.jpg
                        Last edited by Beer924; 15-04-22, 18:36.

                        Comment

                        • Riggard
                          924 Fan
                          • Jan 2021
                          • 508

                          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                          Ziet er weer keurig uit! Mooie vorderingen.
                          Zijn die remklauwen nieuw, of heb je ze gespoten? Glimt mooi.

                          Als ik dit mooie werk zie, kan ik niet wachten om ook vette klauwen te krijgen

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 884

                            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                            Ja het begint te vorderen. De remklauwen zijn nieuw. Dat wil zeggen, dat ze jaren geleden al eens zijn vernieuwd. En als er niet met de auto gereden wordt dan blijven ze natuurlijk als nieuw. En voor de rest doet remmenreiniger zijn werk. Wel nu de blokken vervangen. De oude waren kwa dikte nog als nieuw natuurlijk, maar er brokkelde van alles af........dus maar Brembo blokken erin.

                            Comment

                            • Tjakko
                              924 Wannabe
                              • Jul 2014
                              • 27

                              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                              Ziet er allemaal weer mooi uit Berend! Je vordert snel. Nog wel een tip, ik zie op de laatste foto dat je de injectoren zonder leiding hebt gemonteerd. Ik raad je aan ze dan even af te dekken. Als er vuil in valt raakt de injector verstopt en dat krijg je niet of nauwelijks weer goed. Ik praat uit ervaring .

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 884

                                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                                Bedankt voor de tip. Inmiddels zitten de leidingen eraan. Vanavond zullen we zien wat er gebeurd.....

                                Comment

                                Working...