Als dit je eerste bezoek is, neem dan de veelgestelde vragen FAQ even door. Klik daarvoor op de bovenstaande link 'FAQ'. Het is mogelijk dat je je moet registreren voor je berichten kunt plaatsen: klik op 'Registreer' om door te gaan. Om berichten te bekijken, selecteer je het forum dat je wilt bezoeken uit de onderstaande lijst.
Let op!
Het gebruik van externe links is beperkt. Je moet eerst 10 berichten op het forum geplaatst hebben wil je van deze beperking af.
Vervolg: auto niet te starten, de Toyota van mijn vader heeft geen sleepoog achter dus ik heb de auto laten staan en ben met het OV naar huis gegaan. Maandag ben ik er weer, dan maar eens zien hoe ik dit op kan lossen.
Nou, het is duidelijk waarom-ie niet wilde starten. Meneer ANWB met de dikke startbooster erbij, starten lopen. Multimeter erop, 13,7 V bijladen bij net boven stationair. Dus een flink stuk gereden, motor afgezet en meteen weer gestart... dood.
Conclusie: de accu (nieuw aangeschaft in april '07) was dood. Tja, op het einde van de middag van oudjaarsdag, in een stad waar je niet bekend bent... dus maar eens rondgebeld, Lasaulec had wel iets liggen volgens de telefonist. Daarheen gereden met de Audi van mijn broer, toen bleek dat ze al anderhalve maand geen accu's meer krijgen geleverd. Gelukkig was het niet echt moeilijk daar in de straat, naast Lasaulec zaten een KwikFit, een Euromaster en een AutoMat.
Euromaster was nog open en kon een accu leveren uit voorraad, die is inmiddels gemonteerd en ik kan weer rijden!
Ik heb nog wel even de massaschakelaar los gelegd, best mogelijk dat er ergens een lekstroom zit en daar wil ik niet achter komen als ik niet thuis ben.
Kijk dat zijn de leuke dingen voor de mens.... :evil: :twisted:
Schijnt mogelijk te zijn dat als een accu een keer flink ontladen is door b.v. defecte dynano dat ie niet meer bij te laden is. Maar hoor ook wel eens andere verhalen....
Effe vandaag nie meer aan denken en volgend jaar met frisse moed weer verder zullen we maar zeggen!
als je je accu in topconditie wilt houden.
moet je dit apperaatje aanschaffen.
het is een druppellader ,die je permanent op je accu aan kunt sluiten ,als je de auto niet gebruikt.
is geschikt voor accu's tot 100 Ah accu's (ik heb een 72 Ah accu in de 944)
kosten € 39,=
ik heb hem er permanent op aangesloten staan,
hoef alleen de stekker in het stopcontact te doen.
en eruit halen ,als ik weer een stukkie ga rijden.
Daar heb ik er drie van want ik heb een paar oude auto's die al een tijdje stilstaan. Is inderdaad het behoud van je accu. De 924 staat alleen in het weekend stil, en dan ook nog als ik geen afspraken heb.
lekker eenvoudig probleem uiteindelijk Tom!
helaas zijn accu's niet heel goedkoop.. oll:
maar wat gezegt wordt klopt wel, als een accu helemaal leeg is, kan deze met de dynamo niet meer opgeladen worden.. Deze kan dan met een andere (bijv. druppellader) lader vaak nog wel opgeladen worden!
overigens is de kans op lekstroom idd wel erg groot in een 924 (of elke andere oudere auto) dus de massaschakelaar die je nu hebt lijkt me geen overbodige luxe :lol:
ach, volgend jaar heb je vast geen accu-problemen meer
Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!
De accu die er nu inzit is 60 Ah, was 65. Met de nieuwe accu niet getest, met de oude was de laadstroom bij stationair iets van 13 V.
Was inderdaad geen goedkope accu, ik ben ook niet meer voor een no-name ding gegaan deze keer.
Buiten het onderhanden nemen van de elektra zit ik ook te denken aan het inbouwen van zo'n massaschakelaar in het interieur. Meteen een prima startblokkering.
Buiten het onderhanden nemen van de elektra zit ik ook te denken aan het inbouwen van zo'n massaschakelaar in het interieur. Meteen een prima startblokkering.
erg verstandig, en volgens mij nog best netjes weg te werken net onder het dashboard
Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!
Precies! Ik mis overigens de beplating onder de stuurkolom, ik neem aan dat er normaal iets hoort te zitten voor het zekeringkastje? In mijn geval misschien toch handiger om de boel zo bereikbaar mogelijk te houden trouwens... :grin:
dan moet je de dynamo ook maar eens laten testen.
loopt deze niet te zwaar???
V-snaartje mag ook niet te strak staan,want dan belast je de dynamo namelijk ook te zwaar.
13 volt is naar mijn inzien iets te weinig.
je kan ook eerst even kijken naar de massa punten aan en op je auto.
dat wil ook nog wel eens helpen.
mijn auto's laden namelijk allemaal met de maximale laadspanning (13,8 Volt)
minder dan 13 of 13 volt is gewoon te weinig om je accu echt goed op te laden.
meer dan 13,8 Volt is ook niet goed ,want dan overbelast je de dynamo ,en de accu.
Volgens de ANWB-man laadde-ie bij net boven stationair bij met 13,7 V, dat was dus prima. Die dynamo loopt wel goed en de snaar staat keurig gespannen (heeft een vriend van me gedaan, die is monteur en heeft vroeger nog aan 924s gesleuteld toen ze nieuw waren). De spanningsregelaar en koolborstels zijn niet bepaald geweldig meer, ik heb een tijd lang gehad dat er niet geladen werd tot ik een tijdje had gereden met een wat hoger toerental. Blijkbaar bleven de koolborstels hangen en kwamen ze pas los als je toeren maakte...
En de massapunten staan zeker hoog op de lijst om aangepakt te worden, die verdenk ik als veroorzaker van meer ellende namelijk.
Comment