Wiellagers achter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Buellman
    924 Wannabe
    • Oct 2009
    • 80

    Wiellagers achter

    In afwachting vd levering van mijn Haynes werkplaatshandboek ben ik alvast begonnen aan vervanging van mijn achterwiellagers nu alles toch openligt voor vernieuwing achterremmen. De imbusbouten aan de kant vh wiel zitten echter muurvast, zijn verroest en draaien door. Krijg ik dit karweitje geklaard indien ik de bouten, kant versnellingsbak losdraai?
  • jessy1984
    924 Fan
    • Feb 2009
    • 380

    #2
    Re: Wiellagers achter

    kan je idd gemakelijk aan de bak losmaken bij mij was dit wel een torx en geen inbus altijd eerst proper maken een inbus past ook maar dan draai je die door natuurlijk dus kijk daar eerst goed naar

    ten 2de zo vast zitten ze meestal niet bolleneur gaat dit vanzelf
    maak ze een beetje proper je sleutel er in even lichtjes met de hamer er goed inslaan
    vervolgens met een goede slag op je sleutel los zetten en moet vanzelf gaan best met een korte inbus natuurlijk een lange torst wat en gaat de kracht wat verloren
    let wel op dat je inbus of torx goed recht blijft natuurlijk

    Comment

    • tyler durden
      924 Fan
      • Oct 2007
      • 124

      #3
      Re: Wiellagers achter

      eigenlijk is het ook geen torx .. maar inx dat zijn een paar tandjes meer als je het niet stuk wil draaien kan je het best even naar een brezan, lasaulec of iets dergelijks gaan en zon dopje of bitje bestellen .. is niet zo heel duur en kan je een hoop werk besparen, kapotte kopjes losdraaien is ***werk en goed laten weken in WD40 doet ook een hoop
      think less do more

      Comment

      • jessy1984
        924 Fan
        • Feb 2009
        • 380

        #4
        Re: Wiellagers achter

        eigenlijk is het ook geen torx .. maar inx

        idd kon er niet opkomen

        Comment

        • Buellman
          924 Wannabe
          • Oct 2009
          • 80

          #5
          Re: Wiellagers achter

          Alvast bedankt, hier kan ik wel wat mee.....

          Comment

          • Fantaman
            924 Freak
            • Oct 2008
            • 2962

            #6
            Re: Wiellagers achter

            Originally posted by jessy1984
            eigenlijk is het ook geen torx .. maar inx

            idd kon er niet opkomen
            voor my gewoon torx met meer tandjes net zoals je 6 en 12 kant doppen heb:loco:

            die boutjes zitten vast maar als je de juiste bitje er GOED in doet, tip peuter eerst zoveel mogelijk zooi uit met iets puntigs, bitje erin en dan komen ze los maar neem er je tijd voor;-)
            '82 Porsche 924 50 Jahre
            roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
            '98 Subaru Impreza GT Turbo
            prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.

            Comment

            • Frenske
              In Memoriam | Erelid
              • Feb 2009
              • 3309

              #7
              Re: Wiellagers achter

              Originally posted by Fantaman
              voor my gewoon torx met meer tandjes net zoals je 6 en 12 kant doppen heb:loco:

              die boutjes zitten vast maar als je de juiste bitje er GOED in doet, tip peuter eerst zoveel mogelijk zooi uit met iets puntigs, bitje erin en dan komen ze los maar neem er je tijd voor;-)
              en als dat niet lukt neem je de beproefde methode met de ezel :thumb:
              924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!

              Comment

              • erikvr
                924 Wannabe
                • May 2009
                • 15

                #8
                Re: Wiellagers achter

                Tip van een 944 eigenaar (ja zijn dezelfde bouten)

                Dit zijn binnen 12-kant bouten (XZN, ookwel Multi-spline of Cheesehead genoemd), dus niet binnen 6 en al helemaal geen torx, en zitten doorgaans muurvast.

                Geluk voor ons is dat deze soort bout met enige regelmaat voorkomt bij oude VW's en Audi's. Bij de brezan oid kun je deze dus makkelijk kopen/bestellen. Maat weet ik niet zo uit mijn hoofd, meen 8.
                Investeer twee tientjes oid en je kunt vooruit. Ga je rommelen met 6kant of torx kun je bijna gegarandeerd gaan uitboren/slijpen. En geloof me, dat is geen pretje (dingen zijn knoerhard).
                Goed schoonmaken van binnen, flink wat WD40 rommel erop spuiten en laten inweken, paar flinke harde meppen tegenaan geven met een hamer. Daarna de dop erin en proberen te draaien.
                Hopelijk krijg je ze goed los. Het zijn rotdingen.

                Heb je alles vervangen, neem dan de moeite en zet er meteen nieuwe boutjes in. En wel dezelfde gebruiken, dus netjes bij alpo oid bestellen. Ze hebben hele andere sterktes dan normaal spul van de ijzerwarenzaak.
                .
                .
                .

                sigpic 1984 944 type 1 Targa

                Comment

                • ShroudedVeil
                  924 Addict
                  • Aug 2008
                  • 2365

                  #9
                  Re: Wiellagers achter

                  Klopt het is 8

                  En ze zijn nog duur ook , betaalde 26.97 voor dat dingetje :S
                  When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

                  Comment

                  • erikvr
                    924 Wannabe
                    • May 2009
                    • 15

                    #10
                    Re: Wiellagers achter

                    Zelfs dan zou ik er een kopen... Anders gaan ze dol...

                    Je kunt ze denk ik wel goedkoper krijgen


                    Conrad heeft volgens mij een bitsetje waar deze ook in zit.

                    Heb ooit een keer een setje met verschillende maten via ebay besteld, zaten er 6 in, kostte iets van 20 euro.... En die voldeden bij mij ook.
                    .
                    .
                    .

                    sigpic 1984 944 type 1 Targa

                    Comment

                    • Space
                      924 Fan
                      • Feb 2008
                      • 617

                      #11
                      Re: Wiellagers achter

                      Zo vast kunnen ze niet zitten met die 3mm aan draad in de flens. Maar zo te lezen in de eerste post is het al te laat en zijn ze al dol.
                      S power!

                      Comment

                      • Buellman
                        924 Wannabe
                        • Oct 2009
                        • 80

                        #12
                        Re: Wiellagers achter

                        Ik heb de klus geklaard gekregen met een inx dopsleutel 8. De bout die het hardst doorgedraaid was heb ik de dop extra stevig opgeslagen met een hamer, en deze kwam direct ook los :whistle: gelukkig maar !!! Ben er nu wel over aan het denken om er zeskant gegalvaniseerde inbus bouten in te draaien, maar deze zijn juist enkele mm (2 ongeveer) korter omdat de originele bouten een Engelse maat hebben qua lengte....
                        Bedankt voor de goede raad iedereen !!

                        Comment

                        • M.B.H.
                          924 Freak
                          • Feb 2008
                          • 6043

                          #13
                          Re: Wiellagers achter

                          orginele bouten gebruiken !!!!!!
                          924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                          Comment

                          • -Bassie-
                            924 Freak
                            • Oct 2008
                            • 4367

                            #14
                            Re: Wiellagers achter

                            Inderdaad.

                            bouten hebben een bepaalde treksterkte.

                            en de normale 8.8 is niet sterk genoeg.
                            geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding

                            Comment

                            • ShroudedVeil
                              924 Addict
                              • Aug 2008
                              • 2365

                              #15
                              Re: Wiellagers achter

                              Juist , ze hebben niet voor niets die lengte gekozen !

                              En het is toch wel iets wat je goed wilt vasthebben lijkt mij zo!
                              When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

                              Comment

                              Working...