In afwachting vd levering van mijn Haynes werkplaatshandboek ben ik alvast begonnen aan vervanging van mijn achterwiellagers nu alles toch openligt voor vernieuwing achterremmen. De imbusbouten aan de kant vh wiel zitten echter muurvast, zijn verroest en draaien door. Krijg ik dit karweitje geklaard indien ik de bouten, kant versnellingsbak losdraai?
Wiellagers achter
Collapse
X
-
Re: Wiellagers achter
kan je idd gemakelijk aan de bak losmaken bij mij was dit wel een torx en geen inbus altijd eerst proper maken een inbus past ook maar dan draai je die door natuurlijk dus kijk daar eerst goed naar
ten 2de zo vast zitten ze meestal niet bolleneur gaat dit vanzelf
maak ze een beetje proper je sleutel er in even lichtjes met de hamer er goed inslaan
vervolgens met een goede slag op je sleutel los zetten en moet vanzelf gaan best met een korte inbus natuurlijk een lange torst wat en gaat de kracht wat verloren
let wel op dat je inbus of torx goed recht blijft natuurlijk -
Re: Wiellagers achter
eigenlijk is het ook geen torx .. maar inx dat zijn een paar tandjes meer als je het niet stuk wil draaien kan je het best even naar een brezan, lasaulec of iets dergelijks gaan en zon dopje of bitje bestellen .. is niet zo heel duur en kan je een hoop werk besparen, kapotte kopjes losdraaien is ***werk en goed laten weken in WD40 doet ook een hoopthink less do moreComment
-
Re: Wiellagers achter
voor my gewoon torx met meer tandjes net zoals je 6 en 12 kant doppen heb:loco:
die boutjes zitten vast maar als je de juiste bitje er GOED in doet, tip peuter eerst zoveel mogelijk zooi uit met iets puntigs, bitje erin en dan komen ze los maar neem er je tijd voor;-)'82 Porsche 924 50 Jahre
roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
'98 Subaru Impreza GT Turbo
prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.Comment
-
Re: Wiellagers achter
Originally posted by Fantamanvoor my gewoon torx met meer tandjes net zoals je 6 en 12 kant doppen heb:loco:
die boutjes zitten vast maar als je de juiste bitje er GOED in doet, tip peuter eerst zoveel mogelijk zooi uit met iets puntigs, bitje erin en dan komen ze los maar neem er je tijd voor;-)924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!Comment
-
Re: Wiellagers achter
Tip van een 944 eigenaar (ja zijn dezelfde bouten)
Dit zijn binnen 12-kant bouten (XZN, ookwel Multi-spline of Cheesehead genoemd), dus niet binnen 6 en al helemaal geen torx, en zitten doorgaans muurvast.
Geluk voor ons is dat deze soort bout met enige regelmaat voorkomt bij oude VW's en Audi's. Bij de brezan oid kun je deze dus makkelijk kopen/bestellen. Maat weet ik niet zo uit mijn hoofd, meen 8.
Investeer twee tientjes oid en je kunt vooruit. Ga je rommelen met 6kant of torx kun je bijna gegarandeerd gaan uitboren/slijpen. En geloof me, dat is geen pretje (dingen zijn knoerhard).
Goed schoonmaken van binnen, flink wat WD40 rommel erop spuiten en laten inweken, paar flinke harde meppen tegenaan geven met een hamer. Daarna de dop erin en proberen te draaien.
Hopelijk krijg je ze goed los. Het zijn rotdingen.
Heb je alles vervangen, neem dan de moeite en zet er meteen nieuwe boutjes in. En wel dezelfde gebruiken, dus netjes bij alpo oid bestellen. Ze hebben hele andere sterktes dan normaal spul van de ijzerwarenzaak..
.
.
sigpic 1984 944 type 1 TargaComment
-
Re: Wiellagers achter
Klopt het is 8
En ze zijn nog duur ook , betaalde 26.97 voor dat dingetje :SWhen Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.Comment
-
Re: Wiellagers achter
Zelfs dan zou ik er een kopen... Anders gaan ze dol...
Je kunt ze denk ik wel goedkoper krijgen
Conrad heeft volgens mij een bitsetje waar deze ook in zit.
Heb ooit een keer een setje met verschillende maten via ebay besteld, zaten er 6 in, kostte iets van 20 euro.... En die voldeden bij mij ook..
.
.
sigpic 1984 944 type 1 TargaComment
-
Re: Wiellagers achter
Ik heb de klus geklaard gekregen met een inx dopsleutel 8. De bout die het hardst doorgedraaid was heb ik de dop extra stevig opgeslagen met een hamer, en deze kwam direct ook los :whistle: gelukkig maar !!! Ben er nu wel over aan het denken om er zeskant gegalvaniseerde inbus bouten in te draaien, maar deze zijn juist enkele mm (2 ongeveer) korter omdat de originele bouten een Engelse maat hebben qua lengte....
Bedankt voor de goede raad iedereen !!Comment
-
Re: Wiellagers achter
Juist , ze hebben niet voor niets die lengte gekozen !
En het is toch wel iets wat je goed wilt vasthebben lijkt mij zo!When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.Comment
Comment