Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 884

    Peut-ĂȘtre.Je ne sais pas......

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 884

      Vandaag zo het een en ander aan kleine dingen gedaan. Eerst uit de zijdeksel van de reserbevak een bout verwijderd. Er stak nog een klein beetje schroefdraad uit. Daar heeft een maatje van mij een moer op gelast. Zo kon de bout er redelijk eenvoudig uit. Opgelost. Van de originele bak (na een tip van een mede forummer waar ik zelf eigenlijk nooit aan gedacht had) het zijdeksel verwijderd om eens te kijken hoe het daar stond met het slijpsel aan de magneet van de originele bak. Slim, maar ik had er zo gauw niet aangedacht. Nou het was vrijwel hetzelfde beeld. Spul weer dichtgemaakt en de originele bak krijgt voorlopig even een plekje op de binnenplaats. De reservebak ga ik op hoop van zegen monteren.
      Het deksel van de reservebak heb ik voorzien van een nieuwe rubberen pakking (www.BoelM.nl) en een nieuwe keerring en gemonteerd. Alles keurig op moment aangedraaid. Andere kant ook een nieuwe keerring. Hoppa, dat ging lekker vlug. Ja, maar ik was alleen de magneet in de deksel vergeten te plaatsen.............................
      De beugels van de versnellingsbak in de zinkprimer, gewone primer en vervolgens een bronzen kleurtje gegeven, als ware het gepassiofassineerd. Heerlijk toch in combinatie met die schone bak en nieuwe rubbers. Nieuwe olie erin en de bak is klaar voor montage. Dus nu rap door met de benzineslangen en alles wat daar nog meer bij komt kijken.

      DSC04758.jpg DSC04762.jpg DSC04756.jpg 20240802_105250.jpg

      Comment

      • Vlaanderen
        924 Wannabe
        • Jun 2024
        • 23

        Dat ziet er weer mooi uit, Beer!. Verschil oud en nieuwe steun is wel groot.
        Jij hebt wel goed meedenkende forummers die je willen helpen! Moet je zuinig op zijn.
        Laat ik je dan ook eens helpen; op gympjes in de werkplaats is toch niet handig en zeker niet veilig.

        Comment

        • Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 884

          Het zijn geen gympjes. Het waren mijn dagelijkse instappers, die ooit per ongeluk werden getransformeerd tot garageschoenen. Maar je hebt gelijk. Helaas zal er vermoedelijk eerst iets moeten misgaan ben ik bang van.......

          Comment

          • Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 884

            Weinig nieuws vandaag. Ik ben de hele dag al bezig om een ont/beluchtingsventiel te vinden. Ik wilde proberen of de slang tussen beid ventielen luchtdicht was. Dus de slang in een bak water en beide ventielen erboven. Heel licht lucht erop gezet en nee geen belletjes in de slang, maar wel bij de randen waar het ene deel op het andere deel zat van het zwarte ventiel. Dat was van de ene naar de andere kant geblazen. Maar dat zwarte ventiel heeft dus twee functies. Ook maar de andere kant lucht geprobeerd. Klapt dat zwarte ventiel uit elkaar. En natuurlijk niet kunnen zien hoe het had gezeten. Geen enkele 924 onderdelen leverancier heeft zoiets is mij vandaag gebleken. Ze zeggen allemaal dat het alleen maar voor de USA uitvoering was. Jaja, maar ik heb toch een echte Duitse. Vreemd verhaal, maar dus daar zat ie ook in. Ik heb hem weer in elkaar, met aan de ene kant iets meer druk dan de andere kant. Ik haal hem nog Ă©Ă©n keer uit elkaar om het te dicht te plakken. Oh ja en Stuttparts zal nog kijken of ze er eentje hebben. Wie weet.
            Dan het slangenverhaal. Ik wil zoveel mogelijk slangen vervangen. De maatvoering is echter zeer bijzonder. Nog meer bijzonder zijn de prijzen van sommige originele slangen, vooropgesteld dat ze nog verkrijgbaar zijn. Maar goed. Ik had via een Duits forum een adres gekregen. Alles afgezocht, in de winkelmand, willen bestellen, werkt de website niet met een NL postcode! Bedrijf gemaild. Geen antwoord, nog een een keer gemaild. Wel antwoord, was een bug. Zal ik die slangen bestellen, kom ik erachter dat de maatvoering uiteindelijk toch niet klopte. De overdrukslang die bovenop de tank ligt heeft een binnendiameter van 15 en een buitendiameter van 19,nog wat. Die ligt samen met de overloopbuis boven op de tank. Maar alle slangen van 15 mm binnenwerks zijn 23 mm buitenwerks. Das dus 4 mm groter dan de oude slang. Dan steekt het spul boven de uitsparing in de tank uit en krijg je de tank niet fatsoenlijk tegen de onderkantkant van de carrosserie. Het wordt dan met die slang en de beluchter "veel" te hoog. Ik ben nu al de hele dag bezig om de goeie slangen te vinden, want ook de andere slangen hebben een bijzondere maatvoering. Voorbeeld? De slang die vanaf het witte ventiel langs de tank op naar achteren loopt en eindigt in een trompetje waarvan niemand mij kan vertellen waar het voor is, begint met een binnen diameter van 10 mm en eindigt in een binnendiameter van 4 mm. Dat beging al direct na het 180 graden bochtje. En waarom??????? Geen idee.
            Enfin, morgen nog naar een landbouwmachanisatiebedrijf hier in de buurt. Zij zeggen mij te kunnen helpen. Ik ben reuze benieuwd. Wat een gedoe.



            DSC04799.jpg DSC04802.jpg DSC04800.jpg DSC04801.jpg

            Comment

            • Vlaanderen
              924 Wannabe
              • Jun 2024
              • 23

              Zou die grotere diam niet een opgerekte kleine diam zijn? Oftewel een slang met binen diam van 4 mm die over een stutsje van 10 mm is geschoven en dus na 35 jaar die diam heeft aangenomen?

              Comment

              • Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 884

                Nee, je ziet duidelijk dat het smalle uiteinde een opzichtig dikkere binnenkant heeft dan het ruime uiteinde. De verdikking begint echt net na het bochtje. Kijk maar eens goed als je inzoomt. Dat krijg je op die manier echt niet opgerekt. Deze slang is overigens ook niet meer leverbaar.

                Attached Files

                Comment

                • Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 884

                  Na een dag zoeken op internet popt er gisteren ineens bij mij in de buurt notabene een bedrijf op dat alle slangen had. Kon ik vanmorgen komen. En ja hoor. Ben voorzien. Helaas is de dikke slang boven op de tank iets afwijkend van maat en moet die met een beetje kracht op de pijpjes geschoven worden. Dat kan alleen maar als het canvas rond de uiteinden een stukje wordt verwijderd. Geen probleem, want er staat geen druk op. Eigenlijk zou wat passing betreft een 15x23 beter zijn, maar die is te dik. De originele is min of meer dunwandig. Die kunststof pijp komt dan te hoog te liggen en dan ligt het hele spul onder spanning. Van Rosepassion kreeg ik vandaag de voorgevormde slang die komt vanaf de pomp. Ik heb dus de eerste slangen nu kunnen vervangen. Ik heb van twee slangen de koppelingen afgehaald, van roest ontdaan, ontvet en van een mooi koperkleurig laagje voorzien. Ach, zo rommel je maar wat aan. Het oog wil ook wat. Het spul hangt te drogen en als het straks onder de auto zit zie je het alleen terug op de brug bij de APK. Morgen nog even een paar slangklemmen halen en dan worden ook de ophangrubbers van de accumulator en de brandstofpomp en de pakkingen van de tankvlotter en de "in tank pomp" bezorgd. Dus morgenavond hoop ik weer een eind verder te zijn.

                  DSC04803.jpg DSC04806.jpg

                  Comment

                  • Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 884

                    Zo. Net uit de garage en onder de auto vandaan moet ik dit even kwijt. De tank zit er weer onder. Tot zover het leuke nieuws. Nu dan hoe dat in zijn werk is gegaan.
                    Ik had gisteren een paar slangen op de kop getikt bij een bedrijf dat zich bezighoudt met hydraulic en dergelijke. Daar heb ik zoals ik hierboven schreef ook een eigenlijk iets te krappe slang meegenomen voor bovenop de tank. Indachtig het verhaal, dat de slang in de afmeting 15x23 een te grote buitendiameter had, waardoor de slang en de overloopbuis te hoog zouden komen te liggen. Ik ben enoerm aan het kl#ten geweest om die slang gemonteerd te krijgen. Ik moet zeggen het zinde me niet. Maar goed je ziet het niet dus ik dacht dat ik het maar zo zou laten. Vanmiddag samen met een paar extra handige handen de tank er weer onder geplaatst. Voor de liefhebbers die dit ook eens willen proberen kan ik verklappen dat het een hele uitdaging is. Eruit is al niet makkelijk. Er weer in is een crime. Zelfs met een paar handen extra. Maar goed uiteindelijk zat ie en zou ik de slangen bij de vulpijp weer aansluiten. En toen begon de ellende. De "dikke" slang die ik dus eigenlijk een maatje te klein had gekocht kreeg ik met geen mogelijkheid aangesloten op het pijpje aan de zijkant van de vulpijp. En ook niet een beetje. Gewoon HELEMAAL NIET!! Snel de beslissing genomen en direct in de auto gestapt en alsnog de dikke slang gekocht. Tank er weer onderuit. Inmiddels waren de extra handjes natuurlijk weer weg. Dikke slang op maat gemaakt, aangesloten en toen in mijn eentje de tank er weer onder. Gelukkig had ik nu de hulp van 2 kriks. Maar er gebeurde prexies dat waar ik dus bang voor was. De hoogte van de slang ging me parten spelen. Dus moest er iets meer geweld gebruikt worden in de vorm van de krik nog een slag geven, het betere voetenwerk en een bandijzer. Hij zat weer! Slangen aansluiten bij de vulpijp dan was dat ook weer klaar. Blijkt de dikke slang op de een of andere manier zo klem te zitten dat je er niets mee kunt beginnen. En dus ook niet meer lossen. En toen bleek hij gewoon 2 cm te kort!! Nee hĂš, heb ik dat? Ja dus. Er is maar Ă©Ă©n mogelijkheid om dat probleem op te lossen. je raadt het al: tank eronderuit. Enfin de laatste keer had ik er wat handigheid in gekregen en was de tank redelijk vlot weer gemonteerd. De slangen passen nu en de tank zit weer zoals het moet. Denk ik. Nu maar even verder geen zin meer.

                    DSC04811.jpg



                    Comment

                    • Ronaldbm
                      924 Addict
                      • Aug 2014
                      • 1702

                      Lekker verhaal dit, hahaha. Voor je het weer ben je de tank montage expert van dit forum. Je hebt tenslotte 3x kunnen oefenen!
                      Project 924....and nice driving

                      Comment

                      • Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 884

                        Zou je bijna denken ja. Ik schrijf het hier maar op zodat andere 924 liefhebbers deze informatie ook kunnen gebruiken.

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 884

                          Hehe. Het spul zit er weer onder. In tank pomp gemonteerd met nieuwe pakking, benzinepomp gemonteerd met nieuwe ophangrubbers, accuoplader gemonteerd met nieuwe ophangrubbers, daar waar nodig slangen en slangklemmen vernieuwd, stekkers van de bedrading en aansluiting op brandstofpomp opgezuiverd, bedrading aangesloten. Voor de zekerheid nog een keer de brandstofleidingen gecontroleerd op vastzitten. De pakking onder de vlotter voor de benzinemeter vervangen. En dan komt echt het moment dat je de versnellingsbak er in je eentje onder moet zien te knutselen.
                          Nah, ik moet zeggen het viel me mee. Als je een goeie krik hebt, een goed plankje waar de bak redelijk stevig op ligt (want hij moet nog iets kunnen kantelen en draaien), veel geduld en wat krachttermen net voor alweer een bak koffie dan gaat het prima. Maar extra handjes of een paar extra ogen zijn wel heul handig voor dit klusje. Nu moet je er telkens onder vandaan kruipen, kijken, weer wat heen en weer rommelen, weer terug, iets zakken, iets omhoog en ga zo maar door. Wat te denken van het koppelstuk voor de transaxle assen. Je moet voor in de motorruimte de krukas draaien en dan achter onder kijken of je de bouten erin kunt draaien. Maar vooraan zie je niet hoe de positie is van dat koppelstuk..........
                          De bak zit eronder en alles is weer aangesloten. UIteraard de koppeling van de transaxle as, de schakelstang met bout met draadje, bedrading van de achteruitschakelaar, de pook.
                          Nog te doen: assen monteren, hitteschild achterste demper monteren, uitlaat eronder frutselen, benzine erin en dan..................................................hopen dat alle leidingen dicht zijn. Ik heb veel vertrouwen in mezelf, maar ik laat voor de zekerheid de bekleding nog even open in de kofferruimte. Je never weet maar nooit.

                          DSC04813.jpg

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 884

                            De 10 liter benzine die ik erin heb gemikt blijft voorlopig in de tank............. Alles zit weer op zijn plaats. Helaas eind volgende week pas tijd om een rondje te maken. Ik ben reuze benieuwd of de arbeid lonend is geweest. Voorlopig ben ik er weer even klaar mee . Maar ja, never a dull moment with a 924!
                            Attached Files

                            Comment

                            • Riggard
                              924 Fan
                              • Jan 2021
                              • 508

                              Mooi werk!

                              Maarre... Moet je echt de krukas draaien om het koppelstuk uit te lijnen? Is een slinger aan een aandrijfas/differentieel niet sneller?

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 884

                                Geen idee eigenlijk. Misschien als ie in de versnelling staat, maar anders krijg je de uitgaande as niet verdraaid doordat het differentieel niet meewerkt. Als iemand het anders of beter weet dan hoor ik het graag natuurlijk.

                                Comment

                                Working...